טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

יש לי חור עמוק בשן. מתי עושים סתימה עמוקה ומתי עושים טיפול שורש?

איך נוצר חור עמוק בשן ?

עששת עמוקה בשן (חור עמוק בשן) זה ריקבון של חומר השן הנוצר ע"י חיידקים. החיידקים ניזונים מסוכרים (הדבוקים על השן) ופולטים חומצה שמאכלת, מפרקת, את חומר השן.

החלק הפנימי של הכותרת, הוא החלק ה"חי". באזור זה יש את מערכת כלי הדם, העצבים ומערכת ההגנה של הגוף. מידי פעם, המערכת הזו מתריעה לנו, שנוצרת פגיעה בחומר השן.

ואנו, אנו בדרך כלל מתעלמים. עם הזמן, הריקבון מעמיק עד שמגיע לחלק הפנימי. חור עמוק בשן יוצר שביל מוגן לחיידקים מהרוק להגיע פנימה לאזור החי. לכן, ברגע שהוא חודר לחלק הפנימי, יש לבצע טיפול שורש.

שנייה לפני החדירה, עדיין ניתן לנסות ולבצע שחזור (סתימה) עמוק.

כאבים 

במידה ומופיעים כאבים חזקים, תגובה חריגה וממושכת לקור או חום ו/או כאב בלעיסה, הדבר אומר שהדלקת הפנימית בשן אינה הפיכה ויש לבצע טיפול שורש.

לעתים התהליך הדלקתי שבתוך השן, אינו מלווה בכאב, וסופו שהחלק החי "ימות" יעבור נמק. במצב זה, יוכלו החיידקים לחדור פנימה באין מפריע ולהגיע לקצה השורשים, שם ליצור דלקת בעצם הסמוכה.

יש לזכור שדלקת היא תהליך ההתגוננות של הגוף נגד החיידקים בניסיון למנוע חדירתם לגוף והתפשטותם באברים חיוניים. על הרופא לאבחן האם המצב הדלקתי הפיך (ואז לבצע סתימה) או בלתי הפיך, ואז לבצע טיפול שורש. במצבים מסובכים, הוא יפנה למומחה לטיפולי שורש

"פריצה", פתח לחלק הפנימי 

רופא השיניים מסלק עששת באופן זהיר כדי למנוע חדירה שלא לצורך לחלק הפנימי. אם מדובר בחור עמוק בשן, מגלים לעתים קרובות שלאחר סילוק כל הריקבון, יש פתח קטן לחלק הפנימי.

הטיפול המיטבי במקרה זה הוא טיפול שורש מלא. אם אין "פריצה" למוך השן, ניתן לבצע סתימה העמוקה. במקרים בהם, לאחר ביצוע הסתימה העמוקה, מתחילים כאבים, אין מנוס ויש לבצע טיפול שורש.

רופא שמרן, אם כך, הוא רופא שמנסה סתימה עמוקה למרות הסיכון להתפתחות כאבים אצל המטופל. אם מתרחשת פריצה למוך השן, ניתן לבצע "התחלת טיפול שורש" כעזרה ראשונה ובכך למנוע כאבים ולתת זמן שקט למתרפא להגיע אל המומחה לטיפולי שורש, אנדודונט מומחה לצורך השלמת הטיפול.

נמק

באופן נורמלי, מסוגלת השן לדווח על קור וחום. החלק הפנימי של השן, מוך השן, מכיל עצבים וכלי דם שתפקידם להתריע על שינויים טרמלים קיצוניים.

חדירה של חיידקים דרך "פריצה למוך השן" תוביל לקריסת מערכת ההגנה הפנימית ולנמק, "מוות" של כלי הדם והעצבים. התוצאה היא איבוד התחושה בשן.

במידה ונקרר את השן ולא נקבל תחושת קור מהמתרפא/ה נסיק כי השן עברה נמק. הנמק , יוביל בעתיד לחדירת חיידקים לתוך השן ולכן יש לבצע טיפול שורש בעוד מועד.

טיפול שורש דרוש לבניית שן מחדש

חור עמוק בשן יוביל גם לקריסת הקירות ובכך יוביל אותנו למצב שהשן, לאחר ניקוייה, חסרה מאד. ככל שהחסר גדול יותר, כך גם הצורך להשלים יותר כדי לקבל חזרה שן מתפקדת ונראית אסתטית.

כדי לחזק את אחיזת הכתר החיצוני, יש "להיתפש" בחלקו הפנימי, ולכן הדבר דורש לבצע טיפול שורש ולאחריו לבנות "מבנה" פנימי (סתימה היא שחזור קטן של השן רק מהאזור החיצוני. מבנה הוא שחזור השן תוך בנייתה מבפנים החוצה).

לאחר בניית המבנה, והחזרת כמות החומר הפנימי שאבדה בריקבון, יוכל הרופא להלביש כתר. 

 

אז למי לפנות כשיש לי חור עמוק בשן ?

לסיכום

כשהחור עמוק ויש תגובה תקינה לקור יש לפנות אל רופא השיניים על מנת שינקה וינסה לבצע סתימה עמוקה.

אם במהלך הניקוי הוא מגלה "פריצה לאזור הפנימי החי" הוא יבצע טיפול ראשוני ויפנה, במקרים מסובכים, למומחה לטיפולי שורש.

אם אין ספק שצריך לבצע טיפול שורש, מפני שיש כאבים חזקים, או שהשן אינה מגיבה לקור באופן נורמלי או שהשן "רקובה מידיי, כי המצב הוזנח זמן רב, אז ניתן להגיע עם מכתב הפנייה מהרופא הכללי אל האנדודונט המומחה לצורך ביצוע טיפול שורש.