טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

מומחה לטיפולי שורש, אנדודונט – הקשר עם רופא השיניים המפנה

מומחה לטיפולי שורש עובד באופן מיטבי כאשר קיים קשר ישיר ורציף עם הרופא המפנה ועם המטופל. במאמר אנסה להסביר מדוע זרימת האינפורמציה בין הרופא המפנה, האנדודונט המומחה והמטופלים הוא כלכך קריטי להצלחת הטיפול.

עדכון המומחה לפני ביצוע טיפול השורש בפרטים חשובים על המתרפא

אילו דברים חשוב לציין בפני מומחה לטיפולי שורש טרם ביצוע הטיפול?

  • נטיה לעששת – כאשר המתרפא בסיכון מוגבר (יחסית לאוכלוסיה) לעששת (למשל עקב הרכב וכמות רוק לא תקינים) יש לבדוק האם הוא מתאים לשימור שיניים (הנוטות לעששת) או אולי קיימת עדיפות לביצוע שתלים (שאינן נאכלים עקב עששת)
  • פוביה דנטלית – באם קיימת חרדה יש להתארגן לכך, לפנות זמן בדיקה או טיפול ארוכים מהרגיל, להכין ציוד גז צחוק המוריד את הפוביה.
  • קושי בפתיחת פה – טיפול שורש הוא טיפול ארוך, אם נעשה באופן יסודי, ולכן יש לקחת בחשבון פתיחת פה ממושכת יותר מהרגיל (לצורך סתימה נאמר). אם קיים קושי אמיתי בפתיחת פה מדובר במכשול משמעותי בביצוע טיפול השורש ולכן יש לבדוק האם אכן ניתן לבצע את הטיפול באופן איכותי ואולי לקבוע מספר מפגשים קצרים ולא מפגש אחד ארוך.
  • קושי כלכלי – כאשר בוחנים את חלופות הטיפול, אפשרויות הטיפול השונות, יש לקחת בחשבון גם את מצבו הכלכלי של המתרפא, להתאים את תוכנית הטיפול הסופית, גם אם קיימות חלופות אחרות, ליכולתו. חשוב כמובן לידע אותו בכל החלופות טרם בחירה בתוכנית הסופית.
  • מטופל קצר בזמן – לא לכולם יש זמן ורצון לעבור טיפולים משמרים כאשר קיימים סמיני שאלה מה יהיו תוצאתם, לחכות עם שיקום זמני למעקבים ולבצע התאמה של תוכנית הטיפול לפי תוצאות הטפול הראשוני. לעיתים, המטופל מוכן אך ורק לטיפול מהיר. במצב זה יש להסביר לו את ההשלכות ואת השינויים בתוכנית הטיפול "המהירה" שהיא בדר"כ יותר אגרסיבית ופחות משמרת.
  • מטופל הגר רחוק – חשוב לציין האם מדובר במרחקי הגעה משמעותיים כדי שיהיה ניתן לתכנן זמני טיפול ארוכים יותר הכוללים טיפול בשתי שיניים ולא רק באחת.
פחד מוגזם במהלך הטיפולים

חשיבות גדולה להסביר את מאמצי הרופא המפנה להתגבר על הבעיה. האם בוצעו נסיונות טיפול, האם התרחש בטיפול הראשוני תקלה או סיבוך, האם מתן קודם של כיסוי אנטיביוטי עזרו. יש לציין אילו כאבים היו בעבר כדי להשוותם לכאבים הקיימים במהלך הבדיקה אצל האנדודנט. כל פרט רלונטי, קטן כגדול, כדאי לציינו. האנדודונט יאסוף את האינפורמציה ההיסטורית ממרפאתו של הרופא המפנה ואת ממצאי הבדיקה העכשווית במרפאתו וייצור לעצמו תמונה אחת כדי לקבל אבחנה אחת ונכונה. אבחון נכון הוא השלב הראשון בקביעת אופציות טיפול נכונות.

כיצד מגיעים למומחה לטיפולי שורש

ניתן לפנות לאנדודונט, מומחה לטיפולי שורש, באופן עצמאי כדי לקבל חוות דעת שנייה והמלצה לגבי אופן המשך הטיפול הראוי. הגעה עצמאית נותנת תחושה למטופלים כי הם מקבלים חוות דעת בלתי "משוחדת". זכותו המלאה של המטופל לבקש מהרופא המטפל בו הפנייה לצורך חוות דעת נוספת. רופא שיניים אכפתי ומקצועי יתן ברצון מכתב הפנייה מפורט. זה לטובתו ולטובת המתרפא שלו.

אם כך, גם לצורך חוות דעת שנייה, כדאי להגיע עם מכתב הפנייה מרופא מפנה. הרופא המפנה הוא הרופא המרכזי בטיפול במתרפא. הוא זה שמכיר אותו הכי טוב, הוא שיודע את ההיסטוריה הדנטלית הכללית (למשל את הנטייה לעששת ואת מצב החניכיים הכללי) ואת ההיסטוריה הספציפית של השן הבעייתית.

במכתב ההפנייה צריך להיות מתוארת הבעייה ונסיונות הטיפול שנעשו עד כה. כמו כן יש לציין פרטים דנטלים חשובים לצורך הכרת המתרפא כמו קשיים מיוחדים של המתרפא במהלך ביצוע טיפולים דנטלים רגילים. כמו כן כדאי לשאול שאלה קלינית אחת מרכזית וברורה כדי שאוכל להתרכז במציאת פתרון ספציפי לבעיה הבוערת ביותר ולא אאבד פוקוס במידה וקיימות בעיות נוספת בפה.

מומחה לטיפולי שורש מבצע טיפול במרפאתו ואח"כ חוזר המטופל אל הרופא המפנה לצורך השלמת הטיפול. כלומר, הכנת מבנה וכתר זמני וביצוע מעקב וטיפולים סדירים נעשים אצל הרופא המטפל המרכזי. רופא השיניים המפנה ימשיך להיות בקשר ארוך טווח עם המטופל ויעזר בשלל המומחים באופן ממוקד לצורך פתרון בעיות שונות שעולות במהלך ביצוע תוכנית הטיפול. ביצוע טיפול שורש איכותי אצל אנדודונט מומחה לא יעזור אם מייד לאחר מכן לא יבנה הרופא המפנה מבנה וכתר זמני. באופן זה מושלם האיטום הכותרתי (לאחר סיום האיטום השורשי ע"י מומחה לטיפולי שורש) והשן נעטפת ב"שכבת מגן", כתר זמני, שתמנע שבר של קירות השן החלשים.

מומחה לטיפולי שורש - הסבר מלווה בצילום דיגיטלי מוגדל

מומחה לטיפולי שורש מקבל הפניות מהמסיבות הבאות

  • טיפול ראשוני – בשן ללא טיפול קודם שוקל רופא השיניים האם רמת הקושי והסיבוכיות גבוהים. במידה ומדובר בשן עם אנטומיה מסובכת (מספר תעלות גדול, תעלות עם כיפוף, מבנה השן חריג או נגישות קשה) יופנה המטופל לאנדודונט. כאשר מדובר בשן שהטיפול בה קל ורופא השיניים מיומן בביצוע טיפול שורש בסטנדרט הגבוהה ביותר, יבצע רופא השיניים הכללי את הטיפול.
  • חידוש טיפול שורש– בשן שעברה בעבר טיפול שורש ולמרות זאת יש דלקת וכאבים, אני ממליץ שאת הטיפול החוזר יבצע אנדודונט. הצלחה של טיפול חוזר אינה מובנת מאליה. משהו לא עבד בטיפול הראשון ויש לשפר משמעותית את איכות טיפול השורש. לאנדודונט יש את כל האמצעים להעריך את סיבת הכישלון הראשוני ואת האמצעים הדרושים כדי לקבל הצלחה בטיפול החוזר.
  • ייעוץ אנדודונטי– רופאי שיניים רבים מפנים לייעוץ את המטופל לאנדודונט (מומחה לטיפולי שורש) במהלך הכנת תוכנית טיפול או לפני ביצוע טיפול בשן "בעייתית" כדי שהמומחה יוכל להעריך לאחר הבדיקה את סיכויי הצלחת האופציות הטיפוליות השונות וימליץ על דרך פעולה נכונה.
  • אפיסקטומי – בשן שיש בה טיפול שורש וכתר ולמרות זאת דלקת, ניתן במקרים רבים לשמור על הכתר ולא לפרקו. טיפול כירורגי עוקף את השיקום וניגש דרך חלון בחניכיים ובעצם ישירות אל קצה השורש (מקור הזיהום). מומלץ לבצע את הטיפול בשיטה המודרנית ע"י אנדודונט ולא בשיטה הקלאסית הישנה ע"י רופא עם מומחיות אחרת.
הפנייה למומחה לטיפולי שורש

מה כדאי לעשות עם שן שקיים בה תהליך ספיגה צידי? הסברתי למטופלת את האפשרויות

  • עקירה – הפתרון המהיר ביותר
  • שימור – יש צורך לבצע טיפול שורש מסובך (עקב מיקום הספיגה) ואח"כ מבנה. יש גם צורך בהבקעה (משיכה למעלה) של השן לפני מבנה סופי וכתר קבוע יתכן אף שיהיה צורך בניתוח חניכיים.

המטופלת חייבת להבין שניתן לעשות נסיון לשימור השן אך התהליך ארוך, יקר ועלול להסתיים בכשלון. ועכשיו עליה לבחור…

ההסבר למטופל הוא חלק הכרחי וקריטי לפני בחירת תוכנית הטיפול

למי בעצם מייעץ מומחה לטיפולי שורש? לרופא המפנה או למטופל? אולי לשניהם?

האנדודונט מייעץ גם למטופל וגם לרופא השיניים המפנה המרכז את הטיפול. חובתו של המומחה להסביר את המצב הן למטופל בסיום פגישת הייעוץ הראשונית והן לרופא השיניים ע"י שליחת מכתב מפורט.  בסיום הבדיקה הראשונית יוסברו אפשרויות טיפולי השורש: מעקב בלבד, עקירה, טיפול שורש או אפיסטוקמי. יוסברו לו יתרונות וחסרונות כל אופציה טיפולית. לזה יש להוסיף עלויות אצל האנדודונט וטיפולים נוספים הדרושים לאחר מכן אצל רופא השיניים של המטופל. המטופל צריך לדעת מה קורה לאחר הסרת הגשר או הכתר. כמה פגישות צפויות לו אצל מומחה לטיפולי שורש וכמה אח"כ אצל הרופא המפנה. רק הרופא המפנה יוכל להסביר לו את כל הכרוך בביצוע מבנה וכתר חדשים ויפנה אותו למומחה לחניכיים שיבדוק האם יש צורך בהתאמת החניכיים (ניתוח חניכיים) לפני הנחת הכתר הסופי. במקרים מסובכים יש גם לבצע הזזה של השיניים למיקום אידאלי ולכן יתכן צורך בייעוץ של אורתודנט.

תארו לכם מצב (מצב זה קטרה הרבה) בו מגיע מטופל ואומר שיש לו צורך בטיפול בשן שנשברה. לאחר סיום טיפול השורש, המטופל לא מכין מבנה וכתר וחוזר לאחר מספר חודשים עם דלקת. "אבל הוסבר לך שיש צורך במבנה וכתר זמני מייד לאחר הטיפול" נאמר לו. מצב דומה הוא שאותו מטופל לאחר סיום טיפול השורש מוצא רופא שיניים ובבדיקה אומר לו האחרון, "אני הייתי עוקר את השן הזו". המטופל מרגיש מרומה. דוגמאות אלו מדגימות שתמיד חייב להיות מעורב רופא מפנה. הוא יקבל את תוצאות הטיפול ויזמן (ואם צריך ינג'ס) את המטופל להמשך טיפול. הוא גם יוודא לפני ההפנייה שהוא מאמין בשימור השן ולא בעקירה.

אם נסכם

זכותו של מטופל להגיע במנותק מרופא מפנה. גם אם זו זכותו, זו אינה לטובתו. העצה הטובה ביותר שיוכל מומחה לטיפולי שורש לתת למטופל "מרחף" הוא למצוא רופא מטפל עליו הוא סומך. לאחר שעבר המטופל בדיקה כללית אצל רופא שיניים שירכז בעתיד את כל הטיפולים, יוכל להגיע המטופל לייעוץ ספציפי, מדוייק והחלטי. הגעה ללא מכתה הפנייה או ללא רופא מפנה, סופה להסתיים בייעוץ לא ממוקד והרבה פחות משמעותי.

על הרופא המפנה לצרף מכתב או ליצור קשר טלפוני כדי להסביר ולמקד את האנדודונט ובכך לחסוך זמן יקר. ככל שהאינפורמציה תעבור באופן יותר זורם ושקוף בתוך השלישיה (מטפל, מטופל, מומחה לטיפולי שורש) כך יטב לכל הצדדים.