טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

מומחה לטיפול שורש

מה זה מומחה לטיפול שורש? רופא השיניים שלי עושה גם טיפול שורש, למה כדאי לי להגיע למומחה לטיפול שורש

במאמר אסקור בקצרה את מהות ההכשרתו, את אופייה של מרפאתו, הקשר עם הרופאים המפנים ואת ייחודיות הציוד וסוגי הטיפולים שבתחום אחריותו.

מומחה לטיפול שורש הוא התחנה האחרונה כשמדובר בשימור שיניים. כל עיסוקו זה התגברות על הזיהום בשן וריפוי הדלקת. בעצם מדובר ביצירת תשתית בריאה להמשך שיקום השן.

מומחה לטיפול שורש – הכשרה

מטרת טיפול שורש היא מניעה או ריפוי דלקת בשן. מומחה לטיפולי שורש אמור לתת פתרון לדילמות המסובכות ביותר במצבי הדלקת השונים.

ייעוץ

למומחה לטיפול שורש הכשרה ייחודית לאתר דלקות בשיניים. ישנם מצבים מסובכים בהם מיקום הדלקת אינו ברור, לעיתים ישנו כאב "מקרין" ואינו ממוקד. כאשר נוצר סדק בשן, קיים קושי לאתר אותו. לעיתים ניתן לאתר אותו עם מקרוסקופ דנטלי ולעיתים יש צורך במיומנות גבוהה וידע קליני עלמנת לשלול מוקדי דלקת סמוכים ולעלות על המוקד העיקרי.

כאשר מאותרת דלקת, עולה לעיתים השאלה האם ניתן לרפא אותה. המטופל יגיע עם הפנייה לצורך בדיקה והחלטה מה דרך הטיפול המתאימה. מומחה לטיפול שורש יתן למתרפא הערכה לגבי סיכויי הצלחת הטיפול, בין אם מדובר בחידוש טיפול שורש או אפיסקטומי.

טיפול שורש ראשוני

טיפול שורש מסובך הוא טיפול שורש בשן עם כיפוף בשורשים, עם תעלות צרות ,שקשה לאתר אותן, מיקום שן אחורי ומורכבות עקב ריבוי תעלות.

לעיתים מדובר בשן עם אנטומיה רגילה אך מדובר בשן קריטית. שן התומכת בגשר וכשלון טיפול שורש בה יביא לצורך בפרוק הגשר. בשיניים קריטיות כדאי להפנות למומחה לטיפול שורש כדי להיות בטוחים כי הטיפול נעשה באופן המיטבי.

חידוש טיפול שורש

כאשר טיפול השורש בוצע באופן לקוי יש לתקן את הנעשה. לתקן תמיד מסובך יותר מאשר לבצע בפעם הראשונה באופן תקין. במהלך חידוש טיפול שורש תפקידו של מומחה לטיפול שורש להשיג שיפור משמעותי באיכות טיפול השורש, אבל בעיקר יש להגיע ולנקות את קצה השורש. זיהום (חידקים) בקצה השורש מזין את הדלקת והצלחת חידוש טיפול שורש תלוייה בניקוי מכאני וכימי של קצה התעלה. במידה וצפוי קושי להגיע לקצה השורש  ע"י חידוש טיפול שורש, יש לשקול ביצוע אפיסקטומי.

כיפוף חזק בשורש הוא גורם קושי משמעותי
תעלות צרות, כיפוף חזק של השורש הימני

אפיסטוקמי

מומחה לטיפול שורש מקבל הכשרה כירורגית כדי לבצע חידוש טיפול שורש כירורגי – אפיסטוקמי. בעבר בוצע טיפול בשם "כריתת חוד השורש" ע"י רופאים כללים או כירורגים. סיכויי הצלחת הטיפול הישן היה 50%.

אפיסטוקמי בשיטה המודרנית בעל סיכויי הצלחה של כ 90% וזאת עקב הטכניקה המודרנית, ההכשרה הייחודית, ציוד ייחודי (מקרוסקופ וציוד מיקרו-כירורגי) אבל בעיקר עקב המיומנות בבחירת המקרה המתאים ומומחיות והבנה של מבנה השורש אותו מנתחים.

מרפאה אנדודונטית

מרפאתו של מומחה לטיפול שורש מיועדת אך ורק לטיפולים אנדודונטים, כלומר, מוגבלת לטיפולי שורש רגילים, מסובכים וכירורגים. העיסוק המתמשך והיום יומי בטיפולי שורש מסובכים הופכים מומחה לטיפולי שורש למרכיב קריטי בהחלטות במהלך בניית תוכנית טיפול ע"י הרופא המשקם.

הציוד הייחודי כולל מקרוסקופ דנטלי המאפשר ביצוע קידוחים עדינים ומדוייקם בשורש לצורך איתור תעלות וניקוי קצה השורש בטיפול שורש כירורגי.

מומחה לטיפול שורש

לסיכום

כדאי להגיע למומחה לטיפול שורש לפני החלטות בלתי הפיכות. חבל לעקור שן אם ניתן להצילה. לא כדאי לפרק גשר, אם ניתן לעקוף אותו ולהגיע לקצה השורש באופן כירורגי. במידה ויש צורך בטיפול שורש ראשוני בשן חשובה התומכת בגשר עתידי, כדאי לעשות זאת אצל מומחה. לתקן תמיד קשה יותר מלעשות טוב בפעם הראשונה.