טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

האם להגיע למומחה לטיפולי שורש? שאלות שנשאלתי…הנחיות מהירות לאן לפנות. מקבץ שאלות שני.

האם אתה עושה טיפול שורש מבנה וכתר? האם אפשר לקבל ממך תוכנית טיפול כללית?

התשובה הקצרה היא : לא. אני עושה רק טיפולי שורש: טיפול שורש רגיל, טיפול שורש חוזר (חידוש) או כירורגי – אפיסקטומי וכמובן ייעוץ.

הדרך הנכונה ביותר עבורך להגיע אליי היא לקבל הפנייה מהרופא המטפל הקבוע שלך (ואם יש צילומים רלוונטים) ואז להגיע לייעוץ או ישירות לטיפול.

בסיום טיפול השורש יש לחזור לרופא המטפל ולבצע מבנה קבוע וכתר זמני. לעיתים, יש צורך לעקוב אחר מצב השן במשך מספר חודשים כדי לבחון האם יש ריפוי או המשך של המצב הדלקתי. במידה ויש ריפוי, ניתן ה OK לרופא המשקם להכין את הכתר הקבוע, ובמידה ויש עדיין דלקת יש לשקול האם לבצע טיפול שורש כירורגי, אפיסקטומי, או לעקור את השן ולשים שתל. ישנם מצבים מיוחדים בהם ניתן לשקול להסיר רק חלק מהשן. כלומר, להסיר שורש חולה ולהשאיר את הבריאים.

לפני התחלת טיפול אצלי, על הרופא המשקם להכין תכנית טיפול ראשית, הכוללת את טיפול השורש אצלי ואת שאר הטיפולים המשקמים אצלו ובנוסף גם תכנית חלופית למקרה של המשך הדלקת וצורך בעקירת השן. בתוכנית הטיפול יוכל הרופא לכלול טיפולים משמרים מסוגים שונים לצורך "הצלת" השן: טיפול שורש אצל אנדודונט מומחה, טיפול בחניכיים הסובבות את השן אצל פריודונט מומחה, יישור מנח השן אצל אורתודנט מומחה.

להרחבה בנוגע לחשיבות הגעה עם מכתב הפנייה מפורט במאמר הזה. ניתן לשלוח צילומים ופרטים לפני הגעה בקישור הבא.

יש מה לעשות עם שן שנשברה?

התשובה הקצרה היא : תלוי במידה השבר ואורך השן…

שבר שן יכול להיווצר מסיבות רבות ותוצאותיו מאד מגוונות. ישנם מקרים בהם יש צורך לעקור את השן (ראה תמונה משמאל בה ניתן להבחין בפיצול השן לשני חלקים) וישנם מקרים בהם השבר מאפשר את שימורה.

חשוב להבין שככל שרופא השיניים המשקם מיומן יותר ונוטה לכיוון השמרני יותר, כך ארגז הכלים שלו רחב יותר ואפשרויות "הצלת" השן רבות יותר.

אם כך, לאחר שבר יש להגיע דבר ראשון לרופא המשקם. לבצע הסרת הפרגמנט השבור ולהעריך האם השן ניתנת לשיקום. אם לא, ניתן לעקור במקום. אם כן, ניתן לבצע טיפול של עזרה ראשונה (התחלת טיפול שורש ראשוני מאד) ואז להפנות עם שחזור זמני (בעדיפות כתר זמני שימנע שבר נוסף) לאנדודונט מומחה לצורך ביצוע טיפול השורש.

ניתן להרחיב קצת בנושא זה

איך ניתן לדעת שכל התעלות בשן טופלו

טיפול חלקי ולקוי הוא, לצערי, נפוץ. במקרים רבים קיים קושי לדעת מראש את מספר התעלות הקיים בשן. רופא שיניים מיומן ומעודכן יודע מהם המקרים הסטנדרטים וכן מכיר מקרים חריגים. טיפול חלקי יוביל לכישלון הטיפול. 

כדי לצפות מראש את האנטומיה של התעלות בשן עלינו לבצע צילום איכותי (לא פנורמי) ובמקרים מסובכים נבצע סיטי אבחנתי שנותן לנו תמונה תלת מימדית. ההדמיות (הצילומים השונים) יוכלו להכין אותנו לטיפול אבל הסיכוי לאתר את כולן עולה אם הטיפול מבוצע ע"י מומחה בעל מיומנות גבוהה ומיקרוסקופ דנטלי.

להרחבה בנושא לחץ כאן

רגישות למים קרים

רגישות מוגברת למים קרים מעידה שיש דלקת חלשה בשן. דלקת זו יכולה להיות הפיכה או כזו שתחמיר עד למצב של צורך בטיפול שורש.

  • לאחר סתימה חדשה יש לעיתים רגישות מוגברת. אם השחזור בוצע בצורה נכונה, אין צורך להתערב אלא לבצע מעקב בלבד.

  • כאשר יש עששת, תופיע רגישות (לא תמיד) שתחמיר עם הזמן. אסור להתעלם ולהדחיק ,אלא להגיע לבדיקה גם אם אין כאב. בדיקה תקופתית הכוללת צילומים, תמנע מחור בשן להעמיק עד כדי שבר או צורך בטיפול שורש.

  • ישנם מצבים של רגישות מוגברת כרונית, למשל עקב נסיגת חניכיים וחשיפת השורשים (רגישות צווארית) . כאשר התגובה הטרמלית המוגברת אינה עוברת ומחמירה, יש לבדוק האם הדלקת הפנימית עברה את הסף (האין חזור) ויש לבצע טיפול שורש.

חשוב לזכור ששן שעברה טיפול שורש אינה מרגישה קור, ולכן אם אם ביצעתם טיפול שורש והתלונה על רגישות לקור אינה עוברת, כנראה שמדובר בשן סמוכה אחרת והכאב הוקרן לשן שטופלה.

דבר חשוב נוסף שיש להבין, היא העובדה, שרגישות לקור אינה באה לידי ביטוי בצילומי רנטגן בשלבים הראשוניים. הבדיקה העיקרית שיש לבצע הינה קלינית (בדיקה במרפאה) וזאת בנוסף לבדיקה הרנטגנית הבסיסית. איתור השן הכואבת אינו קל מכיוון ומדובר בכאב מוקרן (אינו ממוקם באופן חד-משמעי)