טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

האם להגיע למומחה לטיפולי שורש? שאלות שנשאלתי…הנחיות מהירות לאן לפנות. מקבץ שאלות ראשון.

השן מתנדנדת. האם להגיע למומחה לטיפולי שורש?

שן יכולה להיות בעלת ניידות גבוהה עקב בעיות שונות. במקרה הספציפי עליו נשאלתי (ראו שאלה מצורפת משמאל למטה) מדובר בבעיה משולבת של מחלת חניכיים ובעיה בשורש. נבחן בקצרה את מקורות הבעיה השכיחים:

  • מקור חניכיים – מחלת חניכיים יכולה להביא לנסיגת חניכיים ואיבוד אחיזת השורשים בתוך העצם. בתמונה המצורפת ניתן להבחין שמיקום העצם התקין גבוה יותר בשן הימנית מאשר בשתי הטוחנות האמצעיות. המצב במלתעה השנייה (שניה משמאל) גרוע במיוחד. שן זו איבדה את רב אחיזתה בעצם והיא מתנדנדת. במצבים בהם יש מחלת חניכיים, יש להגיע למומחה לחניכיים, פריודונט, כדי לעצור את המחלה בשלב התחלתי.
  • מקור השורשים – דלקת בשן מתפשטת עם הזמן באזור העצם הסמוך לשן וגורמת לאיבוד אחיזתה. בשלבים מתקדמים ומיוחד כאשר הופכת הדלקת לחריפה, יכולה השן להתנדנד ולבלוט. במצבים של דלקת ממקור השורשים, יש להגיע למומחה לטיפולי שורש, אנדודונט.
  • מקור שיקומי – הכוונה למשל למצבים בהם השן מרגישה שהיא זזה אבל מדובר בשן עם כתר שהתנתק מההדבקה. במצבים אחרים מדובר בשבר של השחזור (הסתימה) שנמצאת בשן או של השן עצמה. במצבים אלו כדאי לפנות למומחה לשיקום

חשוב לציין כי ניתן להגיע דבר ראשון לרופא המטפל והוא ידע להפנות אתכם לאחד המומחים הרלוונטים במידת הצורך.

לשאלה המקורית המלאה

כאשר קיימת בעיה משולבת שורש-חניכיים המצב הוא המורכב ביותר. לא מספיקה הצלחתו של המומחה לטיפולי שורש להתגבר על הזיהום הפנימי, יהיה גם על המומחה לחניכיים להצליח להתגבר על הזיהום החיצוני בחניכיים.

הילד נפל. למי לפנות?

במקרים רבים הטיפול הדנטלי בילדים מורכב יותר וזאת עקב הקושי בהשגת שיתוף פעולה מצד המתרפא הנכבד. אנסה לתת הנחיות ברורת:

  • ראשית, חשוב לציין כי כאשר מדובר בחבלה רצינית, יש להגיע למיון ילדים, כדי לבדוק שאין פגיעות משמעותיות יותר מלבד הפגיעה הדנטלית.
  • כאשר מדובר בשיניים נשירות (חלביות) – יש לפנות במקרים רגילים לרופא שיניים המטפל בילדים. רופאי השיניים לילדים יבדקו ויחליטו על חומרת החבלה. במקרים בהם החבלה חלשה, הם יבצעו את המעקב ובמקרים מורכבים יפנו למומחה לילדים, פדודונט.
  • כאשר מדובר בילדים קטנים מאד יש לפנות ישירות למומחה לילדים. מומחה לילדים מסוגל לבצע טיפולים במצבי שיתוף פעולה מינימליים תחת סדציה או הרדמה.
  • כאשר מדובר בשן קבועה מומלץ לפנות למומחה לטיפולי שורש. לאנדודונט מומחה יש את המיומנות והידע המתאימים ביותר להתמודד עם חבלה בשן קבועה ובייחוד במקרים שבהם השן לא סיימה עדיין את התפתחותה. ישנם אנדודונטים מומחים המיומנים יותר בטיפול בילדים (ובשימוש בגז צחוק) וכאלו שיקבלו רק ילדים ברמה גבוהה של שיתוף פעולה. מומלץ לעדכן את הרופא ברמת המסוגלות של הילד לעמוד בטיפול ממושך.

 

 

האם יש לך קשר לביטוח שיניים או לקופת חולים

אני לא רופא הסדר…אבל ניתן להגיע אליי

  • מטופלים שיש להם ביטוח דנטלי יוכלו לקבל החזר חלקי מחברת הביטוח בסיום הטיפול אצלי. אם רופא הסדר (אצלו ניתן לקבל טיפול חינם) צופה קושי בביצוע טיפול השורש קיימת חשיבות עליונה שיפנה את המתרפא לפני ביצוע כל נסיון טיפול. זאת, כדי למנוע סיבוכים וקשיים שלא ניתן לתקן בטיפולו של המומחה.
  • חברת הביטוח מבקשת לאשר מראש את הטיפולים העתידיים, אבל לעיתים ניתן לבצע טיפול שורש ללא אישור מראש (בניגוד לטיפול שיקומי, כתרים) בייחוד במצבים בהם יש כאבים. טיפול השורש נחשב טיפול בסיסי וראשוני ולכן עיכוב ביצעו עלול להחמיר את המצב הדנטלי של המתרפא.
  • קופת החולים לא מאפשרת לקבל החזר עבור טיפול שורש שבוצע אצל מומחה לטיפולי שורש פרטי ודורשת מהמטופל להגיע לרופאי השיניים ולמומחים בתוך הקופה כדי ליהנות מהסבסוד של עלות הטיפול.
  • במצבים מסוימים, חברת הביטוח מחייבת את המטופל לבצע את הטיפול אצל אנדודונט מומחה, בייחוד במקרים בהם יש צורך לתקן משמעותית את הטיפול הראשוני או שמדובר בשן קריטית וחשובה לשיקום כולו.

ניתן לבצע את טיפולי השורש בתוך קופת החולים או דרך רופאי שיניים בהסדר חברת הביטוח בעלויות מסובסדות בייחוד אם מדובר בטיפולי שורש ברמת קושי סבירה.

חשוב לזכור שיש לבצע את הטיפול בהקדם האפשרי וזאת כדי למנוע סיבוך (שבירת השן או חדירת זיהום לתעלות במהלך ההמתנה לתור).

מבקש לעבור את טיפול השורש ללא סכר גומי

סכר גומי מהווה "רשת בטחון" עבור המתרפא, הרופא בייחוד בעידן הקורנה.

ביצוע טיפול שורש ללא סכר גומי עלול להביא לסיכון המתרפא (שאיפת מכשירים, פוצרים לריאות) ולחדירת רוק לתוך השן במהלך הטיפול. הרוק מכיל חיידקים שלאחר כניסתם לתעלה יביאו להתפתחות דלקת לאחר מספר חודשים או שנים. בשלב זה יהיה צורך לבצע טיפול שורש חוזר ולפרק את הכתר.

תקופת הקורונה הדגישה את חשיבות סכר גומי למניעת העברת הוירוס בין המטפל למטופל ואל שאר המטופלים באותה המשמרת. (ראה כאן בהרחבה)

לחצו על המילה המודגשת כדי להרחיב את ידיעתכם על חשיבות השימוש בסכר גומי במהלך טיפול שורש.

מה עדיף? חידוש טיפול שורש או אפיסקטומי?

ואולי עדיף בכלל עקירה?

ניתן להעמיק ע"י קריאת מאמרים נוספים שכתבתי בנושא זה אבל בקצרה ניתן לאמר את האמירות הבאות:

  • כדאי לנסות ולשמר שיניים כל עוד ניתן גם אם זה מסובך והתוצאה אינה מובטחת. זה כדאי בריאותית אבל בטווח הארוך גם כלכלית.
  • יש לבחון לאיזו שיטת טיפול יש את סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר, להשיג את התוצאה הרצויה (ריפוי, חוסר מחלה ודלקת של קצה השורש) והסיכון הקטן ביותר לסיבוכים. לצורך זה כדאי להגיע לייעוץ של מומחה לטיפולי שורש, אנדודונט מומחה.

במקרה הנ"ל הגשר חדש ותקין ויש יתד יצוקה בשן עם הדלקת (מספר 1). הבעיה ממוקדת בקצה השורש ולכן החלופה הראשית היא טיפול שורש כירורגי, אפיסקטומי. במהלך ניתוח מקומי זה, ניתן לנקות את מוקד .הבעיה (קצה השורש) ללא שבירת הגשר וסיכון לסדיקת השורש במהלך ניסיון הוצאת היתד.

חשוב לציין, שאם מאתרים אזור דלקתי, גם אם הוא שקט, יש לטפל בו. דלקת שקטה עלולה לגרום לנזק מצטבר במהלך השנים בהם דוחים את הטיפול.