טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

7 סיבות מדוע כדאי לעשות חידוש טיפול שורש בשן עם דלקת שקטה

למה לדחות למחר את מה שניתן לדחות למחרתיים?

זה בהחלט לא מובן מאליו, לגשת לחידוש טיפול שורש בשן עם דלקת שקטה. למה לא לבצע מעקב? לא רק זה שאין כאבים כרגע…יש סיכונים לסיבוך שיתרחש בעקבות ניסיון טיפול. המצב השקט יכול להפוך לפתע כואב. חוץ מזה, אף אחד לא מבטיח לי שטיפול השורש החוזר יצליח. אז למה לטפל בדלקת שקטה?

האם מדובר בדלקת פעילה 

כיצד נדע שהאזור ברנטגן בקצה השורש מעיד על דלקת פעילה? אולי זה תהליך ריפוי איטי?  יש כמה דרכים לדעת שהדלקת פעילה :

  1. נשווה מראה רנטגני עכשווי לזה שבוצע לפני מספר חודשים. במידה ויש גדילה של אזור הדלקת ברנטגן מדובר בתהליך פעיל.
  2. במידה והיה אירוע של כאבים ונפיחות, גם אם נרגע לאחר מספר ימים (עם או בלי אנטיביוטיקה) נדע שהדלקת פעילה.
  3. אם אין לנו צילומים ישנים אבל ידוע לנו כי טיפול השורש בוצע לפני מספר שנים, נדע שאזור הדלקת שנראה כרגע בצילום, הוא דלקת פעילה.
  4. ריפוי עם "צלקת" אינו דבר שבשגרה. הוא מתאים רק למקרים של ריפוי נגעים גדולים מאד, קשור לטיפולי שורש כירורגים ויש לו מאפיינים מיוחדים. 
 
 
 

שימו לב לאזור הכהה בקצה השורש. זוהי הדלקת בשיניים קדמיות בצד שמאל. ראו למטה כיצד באותו מטופל נראית הדלקת בצד ימין. 

טיפולי שורש גרועים הובילו להגדלת הדלקת ואיבוד העצם. ההבדל בין שני הצדדים הוא הזמן

אז למה הכל שקט אם מדובר בדלקת פעילה?

השקט אומר לנו שמערכת החיסון שלנו כרגע חזקה מספיק כדי לרסן את התקדמות החיידקים בקצה השורש. ברגע שהיא תיחלש (עקב מתח,מחלה) אז יחלו כאבים. המצב החריף ביותר מכונה "התלקחות" שמאופיינת בנפיחות, כאבים עזים עד למצבים מסכני חיים וצורך באשפוז. חידוש טיפול שורש בשן במצב חריף ,אפשרי, אך עדיף תמיד לטפל לפני ה"סערה" ולמנוע התפרצות לא נעימה.

הסיכון, אם כך, בחוסר טיפול הוא : 1. הנזק השקט מצטבר וגורם לאיבוד (ספיגת) העצם סביב קצה השורש  2. הסיכון להתלקחות פתאומית, בדיוק בעיתוי לא נח עד כדי סיכון חיים במצבים קיצוניים.

 7 סיבות מדוע כן לבצע חידוש טיפול שורש בשן עם דלקת שקטה.

1. צורך בביצוע שתל סמוך לאזור של דלקת שקטה 

מדובר בתופעה נחקרת חדשה בה מוצאים קשר בין כישלון של שתלים הסמוכים לאזור של דלקת (שקטה) בקצה השורש. נושא זה נחקר היום באופן יסודי ועוד מוקדם להחליט אם יש קשר אבל העדויות הראשוניות מראות שכדאי להיפתר ממקורות דלקתיים (בעצם להיפתר ממקורות זיהום) הסמוכים לאזורי השתלה.

 

2. שינוי במצב הבריאותי המחייב אישור בריאות דנטלית

התחלה של תרופות לעצירת אוסטאופורוזיס עלולות להוביל לסיבוכים בעקירות או טיפול כירורגים דנטלים. לכן, לפני התחלת הטיפולים, דורש הרופא אישור של תקינות המצב הדנטלי. מצב דומה מתרחש לפני התחלה של טיפול כמותרפי, החלפת מפרק ירך או לאחר התחלה במדללי דם. אם המצב הדנטלי כולל דלקות שקטות, יש לסלק אותם באופן מהיר כדי לפנות מקום לטיפול מציל החיים ולכן עוקרים את השיניים ולא מנסים לבצע את הטיפול השמרני המתאים. אם היו מבצעים חידוש טיפול שורש בשן עם דלקת שקטה במועד מוקדם, היה המצב תקין ברגע הצורך. 

3. כאבים / התלקחות בעיתוי גרוע

כשאנחנו יפים, צעירים ובריאים, אנחנו יכולים להתגבר על דלקות שקטות בגוף ולהתעלם מהם באופן יעיל. אבל לצערנו, לעתים המצב משתנה. הגיל מוריד את יעילות מערכת החיסון, אנחנו פתאום נופלים למשכב. תקופה לחוצה מנמיכה את חוזק הפעילות החיסונית ואז האיזון בין החיידקים, שמנסים כל הזמן ל"הרים את הראש" ומערכת החיסון מופר. זה קורה דווקא במהלך חופשה או לפני אירוע גדול. זה מתרחש בדיוק לפני רגע חשוב ומלחיץ בעבודה. העיתוי ואי הוודאות מגבירים את המתח ומפריעים להלך התקין של מערכת קבלת ההחלטות. הכל נהיה פתאום לחוץ ודחוף. תכנית הטיפול הופכת ממשהו אטי, ושמרני לתכנית אגרסיבית ולא מיטבית. אין פשוט זמן לחידוש טיפול שורש בשן עם דלקת שקטה, בניית שיקום זמני והמתנה לריפוי. חייבים תשובה כאן ועכשיו. זהו מצב בלתי אפשרי בתחום הרפואה.

 

4. רצון להתחיל יישור שיניים

גם לפני טיפול אורתודנטי, מבקש המומחה אישור שאין בעיה דנטלית. במידה ויש דלקת שקטה, לא ניתן להתחיל בהפעלת כוחות על שן זו ויש לדחות את הטיפול עד לריפוי הנגע הדלקתי. יש צורך לבצע חידוש טיפול שורש בשן עם דלקת שקטה ולדחות את הטיפול האסתטי. דחייה זו, מתסכלת מאד. המטופל בדר"כ שואל אותי : "אז למה לא טיפלו לפני מספר שנים ורק ביצעו מעקב?"

 

5. החלטה לתקן מראה אסתטי קדמי

אתם מתעוררים יום אחד ורוצים לתקן את השיניים הקדמיות, ול"סדר" אותם אסתטית. אתם נזכרים שמידי פעם היו מיחושים באזור ואולי אירוע אחד של נפיחות שנרגע אחרי כמה ימים. אתם עושים תכנית טיפול משמעותית קדמית. ואז במהלך צילום אבחנתי, מאתרים בעיות ודלקות "שקטות" בקצה השיניים הקדמיות.

עכשיו יש להכין תכנית אנדודונטית – של מומחה לטיפולי שורש. יש לדחות את התיקון עד הבנה מלאה, באילו שיניים אנו מצליחים לרפא את הדלקת ובאילו לא.

מצד שני, יש מצבים בהם לא ביצעו צילומים ורק החליפו את הכתרים. במצב האסתטי נפלא אבל פתאום, לאחר שינוי האיזונים, מתחילים כאבים. עכשיו כבר יש בעיה להסיר כתרים. 

 

6. גודל הנגע הדלקתי בעצם יכול להגיע לממדים מפחידים

כפי שהסברתי, הזמן עושה את שלו. הדלקת גורמת לפינוי העצם. איבוד העצם מצטבר לאורך השנים של חוסר הטיפול.

יש רופאי שיניים שאינם מבצעים חידוש טיפול שורש בשן עם דלקת שקטה כשהיא קטנה. כאשר הנגעים בעצם מגיעים לגדלים ענקיים, הם נכנסים ללחץ וממליצים על פעולות הרסניות. חידוש טיפול שורש אינו כבר על השולחן אלא עקירת השן והשיניים הסמוכות וניקוי הדלקת ע"י כירורג (והשתלת עצם, הרמת סינוס וכו…). בגלל הגודל גם עולה החשש שמדובר בסרטן של עצם הלסת.

הנגעים היו קטנים לפני מספר שנים. טיפול במועד מוקדם יותר היה טיפול שמרני ע"י חידוש טיפול שורש או אפיסקטומי רק בשן הנגועה. ההחלטות כשהדלקת "תפשה מקום" שגויות לעתים ומובילות לתכנית טיפול אגרסיבית יותר ובלתי הפיכה.

 

7. מדובר בדלקת כרונית בגוף 

תשאלו את עצמכם האם אתם הייתם מסתובבים עם דלקת כרונית בכל אבר אחר בגוף בלי לטפל בו. משום מה, דלקת קטנה ושקטה באזור הלסתות יכולה להיות לא מטופלת במשך שנים עד שהיא מגיעה לגודל מסוים או עד שהיא הופכת מורגשת.

ה"פחד" של רופאי השיניים שהם יאבדו את אמון המטופל (או יתבעו) אם ניסיון הטיפול החוזר יסתבך גורם להחלטות טיפול שגויות. יש חשיבות מכרעת להסביר למטופל את הסיכונים בניסיון הטיפול בדלקת. יש להסביר כי חוסר ריפוי יוביל לעקירה וכל הכסף שהושקע בניסיון זה, ירד לטמיון. אבל אין לתת לחשש מתביעה או איבוד המתרפא, לגרום לנו להימנע מטיפול נחוץ ולהביא את המטופל למצב בריא ללא דלקות כרוניות.

 

לסכום

 כדאי לבצע חידוש טיפול שורש בשן עם דלקת שקטה. בואו אנחנו נבחר את עיתוי ניסיון שימור. נקבל החלטות במצב רגוע ולא תחת כאבים. נקיים דיון והסברים מלאים לגבי האפשרות לכישלון חידוש טיפול השורש ונכין תכנית חלופית. בואו נעשה זאת מוקדם מאשר מאוחר, לפני לחץ של טיפול קריטי עקב שינוי במצב הבריאותי. תכנית טיפול לחוצה היא אגרסיבית. טיפול במצב רגוע, מאפשר שמרנות ותכנית מיטבית.