טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

נשבר מכשיר בתעלה במהלך טיפול שורש…מה זה אומר?

מתי נשבר מכשיר בתעלה

במהלך טיפול שורש אנו מבצעים ניקוי והרחבה של התעלות. התעלה היא חלל קוני בתוך השורש. מדובר בתעלה עם קירות קשיחים ולכן כדי להרחיב את התעלה ולהכין אותה לשלב האיטום יש צורך להכניס מקדחים המסתובבים בתוך התעלה ומרחיבים אותה. במהלך הסיבוב, קיים סיכון שהפוצר ישבר. בדר"כ מדובר בקצה של הפוצר הנשבר בתוך התעלה.

למה נשבר מכשיר?

מהם גורמי הסיכון לשבירת מכשיר בתעלה

פוצרים מסתובבים נשברים עקב שתי סיבות עיקריות

  • פוצרים דקים נשברים עקב תפישת קצה המכשיר בקטע צר בתעלה
  • פוצרים עבים יותר נשברים עקב עייפות החומר ובעיקר סיבוב מתמשך בתעלה כפופה.

כאשר נשבר מכשיר זה בדר"כ מהסיבות הבאות

  • תעלות צרות – תעלה מסויידת – ככל שהתעלה צרה יותר כך עולה העומס על פוצר.
  • תעלות מכופפות – ככל שהתעלה כפופה יותר כך עולה העומס  ומגביר את הסיכון ליצירת חום ושבר.
  • שימוש יתר בפוצרים – ככל שמשתמשים בפוצרים יותר פעמים כך עולה הסיכון לשבר עקב עייפות החומר.
  • פוצרים עדינים מאד – ככל שהתעלה צרה יותר יש להכניס פוצרים דקים יותר ועדינים יותר. פוצרים אלו בסכנת שבר מוגברת.
תעלות צרות - סכנת שבירה
בשן השמאלית ניתן לראות פס כהה (תעלה) לאורך כל השורש. בשן המטופלת לא ניתן לאתר תעלה ולכן קיים סיכון לשבר מכשיר מפני שהתעלות מאד צרות
ואכן נשבר מכשיר בקצה השורש
סתימת השורש (המילוי העבה) מגיעה עד המכשיר השובר (המילוי הדק) . התעלה בקצה השורש לא טופלה ולכן אינה נקייה. היא עלולה לפתח בעתיד דלקת.
נשבר מכשיר - ניתן לעקוף
עקיפת מכשיר שנשבר משמעו להחדיר פוצר ליד המכשיר שנשבר וכך להשיג ניקוי טוב בכל מתאר התעלה. אין השפעה על סיכויי שרידות השן.

חשיבות גדולה היכן נשבר מכשיר

ככל שמהכשיר נשבר עמוק יותר כך יקשה להסירו. הסרת המכשיר מהתעלה דורש עבודה עדינה עם מקדחים אולטרסונים הרועדים ליד המכשיר ומסירים בעדינות חומר שן כדי לשחרר את המכשיר. הרעדת המכשיר גורמת לתזוזתו עד לסיבובו החוצה והוצאתו מהתעלה. קיים סיכון במהלך הקדיחה העדינה לחורר את קירות התעלה דבר המסבך באופן משמעותי את סיכויי שרידות השן. אם נשבר מכשיר מעבר לכיפוף התעלה, לא ניתן לראותו עם המיקרוסקופ ולכן לא ניתן להוציאו. ניתן רק לנסות לעקוף אותו.

חשיבות לעיתוי השבירה בתוך הפרוצדורה

אם נשבר מכשיר בתחילת הטיפול זה בעצם אומר שהוא נשבר לפני ניקוי טוב של התעלה. במצב זה נשארים חידקים או שאריות מהרקמה שהיתה בתוך התעלה שאח"כ יכולה להיות מצע לגדילה חידקים ויצירת דלקת. ככל שהוא נשבר רחוק יותר מקצה השורש כך נותר אזור גדול יותר לא מנוקה. אם נשבר מכשיר בשלבים האחרונים של ניקוי התעלה, סביר להניח שלא נותרה רקמה או חידקים בתעלה ולכן הסיכוי להתפתחות דלקת יורד משמעותית.

מכשיר שכדאי להוציא
המכשיר מונע ניקוי כל התעלה ולכן יש לעשות מאמץ להוציאו
מכשיר שחייבים להוציא
מכשיר שבור במרכז התעלה. יש דלקת בקצה השורש ולכן יש צורך להוציא את המכשיר במהלך טיפול שורש עם מיקרוסקופ

חשיבות לקיום זיהום בתעלה בעת שבירת המכשיר

דלקת בקצה השורש נוצרת רק בתגובה לקיום זיהום ,חידקים, בתעלה שבקצה השורש. ולכן קיימת חשיבות מכרעת לקיום זיהום בתעלה רגע לפני שבירת המכשיר. במידה ומדובר בטיפול שורש מסיבה שיקומית (עקב שבר קיר נאמר) מדובר בשן חיה ולכן לא מזוהמת. אם נשמור על סטרליות במהלך הטיפול (שימוש בסכר גומי ובמכשירים סטרילים), סביר להניח שגם אם נשאיר תעלה שחלקה לא נקי עקב מכשיר שבור המפריע לניקוי, לא תתפתח דלקת כי לא יהיו חידקים. אם נשבר מכשיר בתעלה שהיתה מזוהמת לפני תחילת הטיפול, כך ניתן להסיק שאזור התעלה בקצה השורש מעבר למכשיר שנשבר מזוהם ולכן סיכויי התפתחות דלקת גבוהים. במקרה זה יש צורך לעקוף או להוציא את המכשיר. כאשר מאתרים שן שעברה טיפול שורש ראשוני ויש כרגע דלקת, ומאתרים בתעלה מכשיר שבור, יש צורך לעקוף או להוציא את המכשיר. יש לזכור שקיימת תמיד אפשרות לעקוף את המכשיר ע"י ביצוע טיפול ישיר לקצה השורש ע"י אפיסטוקמי. אפיסוטוקמי הוא פתרון מעולה למכשיר שנשבר. במהלך הניתוח ניתן להוציא את המכשיר מהקצה או לאטום היטב את הקצה של התעלה כך שהמכשיר ישאר קבור באמצע השורש בלי להוות גורם המשפיע על הדלקת.

בצילום מימין…

המתרפא הגיע עם כאבים וניידות גבוהה. בשן אותר מכשיר שבור. ניתן להבחין בצילום כי המכשיר אינו ממורכז. דבר זה מעלה חשד כי המבנה האנטומי כולל שתי תעלות. סביר להניח כי המכשיר נשבר בתעלה צרה (בדר"כ הלינגואלית). המבנה האנטומי של הצנטרלית התחתונה כולל בדר"כ מפתח אובלי משותף לשתי תעלות. אפיקלית למפתח יש פיצול לתעלה בוקלית (קלה לגישה) וללינגואלית (יוצאת בזווית המקשה על הגישה הראשונית לתעלה). במיקרים רבים מטופלת רק התעלה הבוקלית. כדי לטפל בתעלה הלינגואלית יש להרחיב את המפתח לכיוון זה ולחפש בעומק התעלה את הפיצול באופן טקטילי או ע"י מיקרוסקופ בראייה ישירה. בדר"כ יש אפקס משותף אחד לשתי התעלות והן מכופפות זו כלפי זו.

במהלך הטיפול הוסר המכשיר ע"י הרעדה בעזרת פוצר אולטרסוני. לאחר סילוק המכשיר ואיתור תעלה נוספת (לינגואלית) שלא טופלה בטיפול השורש הראשוני, הושלם הטיפול החוזר.

בצילום המעקב ניתן לראות ריפוי מלא. קלינית השן חזרה לתפקוד מלא.

סיכויי שרידות השן – סיכום

אם נשבר מכשיר בתעלה זה לא סוף העולם. כדאי לזכור שהמכשיר נמצא בתוך השן. הוא לא נמצא בגוף ולא יכול להיכנס לזרם הדם. בדר"כ ניתן לעקוף אותו ואז בעצם אנו מתגברים על הבעיה, ניתן להגיע לכל אורך התעלה ולכן למכשיר השבור אין השפעה על סיכויי שרידות של השן. במקרים רבים ניתן להוציא את המכשיר. הוצאת מכשיר דורשת זמן עבודה ארוך, מיומנות וציוד מיוחדים. ניתן לעשות זאת אם המכשיר שבור לפני כיפוף התעלה. הוצאה אן עקיפת מכשיר היא פרוצדורה בעלת סיכון ויש להעריך האם קיים זיהום בשן כדי מה דרך הפעולה הנכונה. הפתרון האלגנטי ביותר אם נשבר מכשיר הוא אפיסקטומי. בחידוש טיפול שורש כירורגי ניתן לעקוף מכשולים הקיימים בשורש ובינהם מכשירים שבורים.