טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

אל תדחו ביצוע טיפול שורש. השלימו אותו בזמן הדרוש והמשיכו את השיקום מיד לאחר מכן.

"התחלתי טיפול לפני שנה ולא המשכתי אותו", "הייתי עסוק מאד בשנה האחרונה ולכן הזנחתי", "כל פעם שזה התפרץ, לקחתי אנטיביוטיקה ואז שכחתי מזה עד האשפוז בשבוע שעבר…"

אלו רק חלק מהתיאורים הנפוצים שאני שומע במרפאה. כדאי פעם אחת להיכנס קצת לעומק עניין הדחייה של הטיפול והמשכו, כשזה נוגע לטיפולי שורש.

ישנם 3 סוגים של דחיית והימנעות מטיפול

  • הימנעות מהגעה ראשונית לטיפול השורש בשלבים מוקדמים.
  • הימנעות מהגעה לסיום טיפול השורש.
  • הימנעות מהשלמת הטיפול המשקם באופן מידי עם סיום טיפול השורש.

הימנעות מהגעה לטיפול בשלבים ראשוניים

בפוסטים קודמים תיארתי בהרחבה מה מתרחש מתחת לפני השטח כאשר ממתינים, נמנעים ולא מגיעים לטיפול שורש מוקדם. 

הזיהום, החיידקים, לא נחים לרגע. ככל שעובר הזמן, הם מתרבים, מפרקים את חומר השן, משתלטים על אזורים עמוקים בתוך השן (אזור הלשכה והתעלות) ומתפזרים לאזור החניכיים והעצם הסמוכים. ניתן להרחיב בפוסט הבא.

התגובה של הגוף היא תגובה חיסונית, דלקת. בהתחלה דלקת פנימית (בתוך פנים השן) ולאחר מכן דלקת חיצונית בחניכיים, סביב השורש ובייחוד מול קצה השורש בעצם הסמוכה. ניתן להרחיב בפוסט הבא.

כל החמרה במצבה של השן והעמקת הזיהום בתוכה מביא באופן ישיר ושקט לירידה בסיכויי שימור השן לטווח ארוך.

נציין בקצרה את התהליכים המתרחשים :

  1. התרחבות העששת – עששת (חור בשן) זה תהליך פרוק חומר השן ע"י חומצה שמפרישים החיידקים. ככל שעובר הזמן, כך אנו מאבדים יותר חומר שן. במקרה הגרוע ביותר, לא ניתן יותר לשמר את השן ויש לעקור אותה. הסיבה לעקירה היא לא חוסר היכולת שלי לבצע טיפול בשורש אלא חוסר היכולת של הרופא המשקם (שבונה את הכתר) לבנות אותה מחדש כך שתעמוד בכוחות הלעיסה לאורך זמן.
  2. חדירה העמקת הזיהום בתוך השן – במהלך טיפול שורש אנו מנקים את השן מהזיהום שחדר אל הלשכה ואל התעלות. בסיום הטיפול אנו מבצעים איטום לתעלות כדי למנוע חדירת חוזרת של זיהום. ככל שנדחה טיפול בשן מזוהמת, כך יעמיק הזיהום ויקשה עלינו להשיג ניקוי מיטבי ולכן יוריד את סיכויי הצלחת הטיפול.
  3. פגיעה בחניכיים – במידה ולא נטפל בעששת עמוקה בהקדם, עלולה להתרחש דחיסת מזון בין השיניים, הופעת כאבים מיותרים ונסיגת חניכיים מקומית. במקרים מסוימים, עלולה להתרחש נסיגה משמעותית סביב השורש ואיבוד תמיכת עצם החשובה לשרידות השן לטווח ארוך.
  4. כאבים – חוסר טיפול והתרחבות חדירת הזיהום יוביל לאירועים של כאבים חריפים (התלקחות). רמת זיהום גבוהה בתעלות מעלה גם את הסיכוי להתלקחות (כאבים חריפים) עם סיום ביצוע טיפול השורש. 
  5. מורכבות טיפול השורש – ככל שמצב השן, אזור הכותרת והשורשים, מזוהם יותר, כך מורכבת יותר ההתמודדות שלנו כמטפלים. דוגמה אחת היא תהליך ספיגת קצה השורש שמתרחש ככל שלדקת קצה השורש אינה מטופלת מהר. מצב זה מקשה על ביצוע ניקוי ואיטום קצה השורש ומוריד לכן, את סיכויי הצלחת הטיפול.

טיפול מוקדם הינו פשוט יותר עבור המטופל והרופא

הימנעות מהגעה לסיום הטיפול

רוב טיפולי השורש מסתיימים בפגישה אחת. בייחוד מקרים שהגיעו לטיפול מיד ללא המתנה מיותרת. 

ישנם מקרים בהם דרושה פגישה נוספת. בדרך כלל מדובר באחד משני מקרים תדירים:

דמיינו, מתרפא שהמתין לרגע האחרון והגיע עם כאבים חריפים ושן "חמה", דלקתית כאשר כל האזור נפוח.

  1. זמן – קיים קושי לבצע הרדמה יעילה במצב "חריף". כאשר כל האזור הסובב את השן מרוגש ודלקתי, מתרחשים תהליכים מקומיים וגם מרוחקים שמקשים לחומר ההרדמה המקומי להיות אפקטיבי כפי שהיה אילו המקום היה "שקט". אם כך, לוקח זמן רב להשיג הרדמה יעילה, לוקח יותר זמן לנקות את השן מזיהום ולכן ישנם מקרים שהזמן אינו מספיק לטיפול מלא. כאשר דרוש זמן נוסף לצורך השגת ניקוי מיטבי, יש להמשיך הטיפול בפגישה נוספת..
  2. ייבוש התעלה – כאשר מגיעים לטיפול במהלך התלקחות, מתרחשת תגובה חיסונית חריפה הגורמת להפרשת נוזלים מאזור התגובה החיסונית בעצם סביב קצה השורש ולתוך התעלה. באופן זה, התעלה לא ניתנת לייבוש. גם עם חומרי האיטום חדשים, יש להשיג יובש לפני איטום התעלה. לכן, במידה והמצב מרוגש מידי, עלינו להשלים את הכנת התעלה ולדחות את שלב האיטום, שיבוצע בפגישה נוספת.
 

זו הסיבה שאנו ממליצים לטפל בשן עם דלקת שקטה. למרות ה"שקט" עכשיו המצב עלול להתלקח בכל רגע ולהביא את המטופל למצב כאוב המקשה על מתן פתרון מיידי בפגישה אחת אפקטיבית.

כלומר בדר"כ ניתן לסיים טיפול שורש בפגישה אחת. במידה ונדרשת פגישה נוספת, יש לבצע אותה ללא דחייה מיותרת.

שני סיכונים עיקריים קיימים בזמן ההמתנה לפגישת הסיום. במידה וזמן זה מתמשך יותר מהדרוש (הזמן נקבע ע"י הרופא המטפל), עולה הסיכון לשן:

  1. שבירת השן במהלך לעיסה לא מבוקרת
  2. נפילת (או התפוררות) הסתימה הזמנית וחדירת זיהום לתעלות
 

חוסר הגעה ממושך להמשך הטיפול וסיומו מעלה את הסיכון להתפתחות סדקים או שבירה מלאה של השן. שבירה של קיר תוביל גם לנפילת השחזור הזמני וחדירה בלתי מבוקרת של זיהום מהרוק. גם אם השחזור הזמני נשאר במקומו, הוא אינו מיועד להישאר זמן ארוך. הזמן הארוך גורם להתפוררותו עד שלבסוף הרוק המזוהם חודר אותו ומזהם את התעלות.

טיפול מאוחר הוא טיפול מורכב יותר ועם סיכויי הצלחה נמוכים יותר

הימנעות מביצוע טיפול שיקומי מיד עם סיום טיפול השורש

סיום טיפול השורש אינו סוף פסוק אלא רק תחילת תהליך שיקום השן.

השורש טופל, כלומר, תעלות השורש נקיות ואטומות. בפתח הגישה הכותרתי קיים שחזור (סתימה) זמני.

אנו עדיין לא יודעים אם טיפול השורש הצליח. רק לאחר מעקב של מספר חודשים נדע האם הפסיקה הדלקת. למרות חוסר הוודאות יש לבצע מיד (ברב המקרים) שתי פעולות מהירות:

  1. החלפת השחזור הזמני בקבוע – בניית "מבנה". 
  2. הכנת כתר זמני
 

הראשון, מטרתו להוסיף שכבת איטום קבועה (שאינה מתפוררת עם הזמן) בתוך הכותרת במקום שחזור זמני שעשוי מחומרים רכים יותר שאינם יכולים לעמוד במבחן הזמן.

השני, מטרתו, ליצור חביקה סביב קירות השן כדי למנוע שבירת הקירות ע"י כוחות הלעיסה. כתר זמני אמור להתאים באופן מיטבי לשן (לא ליפול כל שני וחמישי), ליצור אזורי מגע תקינים עם השיניים הסמוכות וליצור כוחות לעיסה נכונים עם השן בלסת הנגדית.

במקרים מסוימים כדאי לבצע מיד את הכתר הקבוע. כתר קבוע הינו מותאם יותר (מכתר זמני) לקירות השן ולכן מהווה במקרים מסוימים, הפעולה הנכונה ביותר כדי להגדיל את סיכויי שימור השן. 

הימנעות מהגעה להמשך שיקום השן (לפחות בניית מבנה וכתר זמני) יפגעו בסיכויי ההצלחה של טיפול השורש. השחזור הזמני לא יצליח לעמוד ולאטום ולכן זיהום יחדור ויזהם את התעלות מחדש. קירות השן יסדקו או ישברו תחת כוחות הלעיסה. כל ההשקעה הכספית והנפשית תרד לטמיון.

הצלחה או כישלון טיפול שורש נמדדים לאחר מספר חודשים או שנים

מעקב אחר השן המטופלת הוא שלב חשוב

ביקורת היא חלק בלתי נפרד מהטיפול שבוצע

במידה ובמהלך טיפול השורש הצלחנו להתגבר על הזיהום בתעלות, יתחיל תהליך ריפוי. במידה והזיהום נותר בתעלות (חדר לאזורים שאינם לנגישים למכשירי הניקוי) הדלקת תמשיך.

הדלקת יכולה להיות שקטה אך להתרחב למימדים מדאיגים ולפגוע בשיניים ואזורים סמוכים.

מסיבה זו, גם אם הכל שקט, יש להגיע לביקורת לאחר 6 חודשים לערך. במהלך הבדיקה, נבין אם יש ריפוי או המשך דלקת שקטה. אם הדלקת ממשיכה, נוכל לבחון אפשרות לבצע טיפול חוזר כירורגי, אפיסקטומי או להמליץ על עקירת השן.

חוסר הגעה לביקורת עלול לאפשר את הגדלת הדלקת ואיבוד עצם בלסת לממדים מסוכנים

ד"ר רונן דביר

דלקת שקטה יכולה ליצור נזק לעצם הלסת שלא ניתן לתקן