טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

טיפול שורש בעזרת לייזר

כלי שיווקי חזק

האם אתה משתמש בלייזר במהלך טיפול השורש?

השימוש בלייזר ברפואה וברפואת שיניים אינו נושא חדש. כמו כל מכשיר רפואי, יש לו את ההתוויות הראשיות – השימושים בהם הוא עיקרי, נחוץ ונמצא בעדיפות ראשונה לשימוש. יש לו גם התוויות משניות – פרוצדורות בהם הלייזר מלווה את הטיפול כשחקן משני ויש לו תחליפים טובים כמוהו ולעתים טובים ממנו.

כמו כל מכשיר, יש לו גם סיכונים וסיבוכים. אלומת האור החזקה מעבירה אנרגיה עוצמתית וממוקדת והשימוש בה חייב להתאים למקרה ולהיות מועברת בצורה מדויקת ומידתית.

הלייזר מהווה כלי שיווקי בשימוש רופאי שיניים ומרפאות. לפרסם "טיפול שורש בלייזר" מרמז על טיפול מתקדם, יקר, איכותי עם 100% הצלחה.

לאחר מספר פניות מרופאי שיניים ומטופלים שטענו כי שמעו על השימוש בלייזר ושאלו האם אני משתמש במכשיר החלטתי לכתוב פוסט המפרט את המצב בתחום טיפולי השורש.

סיכויי הצלחת טיפול השורש

האם השימוש בלייזר בטיפולי שורש מגדיל את סיכויי ההצלחה של הטיפול?

בחרתי להתחיל מהשאלה העיקרית. הרי בסופו של דבר מטרת טיפול שורש היא להביא לריפוי של דלקת סביב השורש ו/או למנוע דלקת עתידית מלהתפתח.

התשובה הקצרה : השימוש בלייזר בטיפולי שורש לא מעלה את סיכויי הצלחת טיפול השורש.

התשובה הקצת יותר ארוכה:

תוכלו להעמיק, מה זה טיפול שורש? בלחיצה על הלינק.  להזכירכם, הדלקת היא תגובה של הגוף לזיהום הנמצא בתוך התעלה של השורש. במהלך הטיפול אנו מנסים לחטא את התעלה עם מכשירים וחומרי שטיפה. 

בתחילת הדרך קיוו שהלייזר יוכל לחטא את תעלות השורש לכל אורכן ולכל עומקן. זו מטרת העל של שלב ניקוי התעלות בפרוצדורה.

הזיהום (החיידקים) חודר וממלא את התעלה הראשית יחד עם תעלות משניות וחודר גם לעומק חומר השן (הדנטין). שני האחרונים אינם חדירים למכשור סטנדרטי. 

אם הלייזר היה מצליח להביא לחיטוי משמעותית טוב יותר מהטכניקה הקיימת עם המכשירים המתקדמים ביותר הקיימים בתחום, היינו רואים עלייה בסיכויי ההצלחה במחקרים דנטלים.

המגבלה העיקרית של הלייזר :

אלומת האור הישרה של הלייזר לא יכולה להיכנס לכל אורך תעלות השורש מכיוון ולכולן יש כיפוף. זו הסיבה שהאפקטיביות של הלייזר בתעלות השורש מאד מוגבלת. קיימים ניסיונות להתגבר על בעיה זו ע"י יצירת מוליכי אור "חכמים יותר". יתכן ובעתיד מצב זה ישתנה. יתכן ובעתיד ניתן יהיה לגרום לחדירת האלומה עד קצה השורש ולתוך אזורים משניים חבויים בחומר השן.

אלומה ישרה ותעלות מעוקלות

לייזר מאפשר הפעלת חומר שטיפת התעלה

במהלך הרחבת תעלות השורש (באמצעות פוצרים ) מצטברת אבקת דנטין, המכילה גם שאריות זיהום (חיידקים), על קירות השן. כדי לאפשר המשך הרחבה יעילה יש צורך לשטוף את קירות התעלות עם חומר שטיפה. מלבד ניקוי האבקה, חומר השטיפה גם מחטא את התעלה. 

ישנם שיטות רבות לשפעול, העלאת יעילות חומר השטיפה המשמש לניקוי וחיטוי תעלות השורש. ישנם קנולות שטיפה מיוחדות, מברשות, מכשירי סבב, מכשירים הרוטטים במהירות סונית ואולטרא-סונית בתוך התעלה וכך גורמים לניתוק האבקה מקירות השן ושטיפתה החוצה דרך הכותרת.

הלייזר יכול לגרום להעברת אנרגיה לנוזל השטיפה הסטנדרטי הממלא את תעלות השורש בזמן העבודה המכאנית. העברת האנרגיה יוצרת מערבולות ובועות סמוך לקירות השן ובכך מגבירה את ניתוק האבקה המרוחה על הקירות. 

יעילות שפעול חומר השטיפה בעזרת לייזר אינו עולה על מנגנוני שפעול אחרים הקיימים בארגז הכלים הדנטלי.

לייזר הוא כלי נוסף לשפעול חומר השטיפה

משפטים שאספתי מאתרים ברשת

"הלייזר יאפשר לרופא השיניים לשטוף, לנקז ולחטא את כל התעלות המרכזיות והזעירות ביותר, כמעט ללא צורך בעזרים נוספים. טיפול השורש מתקצר באמצעות הלייזר וגם ההחלמה ממנו תהיה טובה בהרבה. "

לא נכון – שפעול נוזל השטיפה מוגבל ביעילותו בדומה למכשירים אחרים. שפעול נוזל השטיפה מאריך את משך הטיפול ולא מקצר אותו. תהליך ההחלמה אינה מושפע מהשימוש לייזר אלא בגורמים רבים אחרים.

"קרן הלייזר בטיפולי שורש מחליפה את מקדחת השיניים המסורתית. התוצאה: 90% מהטיפולים מבוצעים בזכותה ללא תחושת כאבים וללא צורך בהרדמה מקומית (דבר שמהווה חיסכון כספי למטופלים)."

לא נכון – יש צורך לבצע אלחוש במהלך טיפול שורש ברוב המקרים. השימוש בלייזר מעלה את עלות הטיפול. 

"טיפול שורש באמצעות לייזר חוסכת זמן עבודה רב ומעלה את אחוזי ההצלחה של טיפול השורש"

לא נכון – זמן העבודה לא מתקצר, הוא ארוך יותר ככל שעושים יותר ניקוי והשימוש בלייזר לא מעלה סיכויי הצלחה. תוכלו לקרוא באתר שלי על הגורמים הקובעים מהו טיפול שורש איכותי.

"מהסיבה הזאת, מטופלים רבים אשר נזקקים לטיפול שורש או לנושא של חידוש טיפולי שורש, שמים דגש בעת בחירת הרופא על הנושא של הציוד באמצעותו הוא עושה שימוש בעת התהליך והאם הוא משתמש בהליך חיטוי בלייזר טיפולי שורש."

לא נכון – בחירת הרופא שיבצע את טיפול השורש תלויה במומחיות, במיומנות ובניסיון ולא במכשיר כזה או אחר הקיים בשוק הדנטלי.

"טיפולי  שורש ללא לייזר משאיר כ 50% מהחיידקים בתעלות ובטיפולי שורש בלייזר מתקרבים לסילוק  קרוב ל 100%  מהחיידקים. הלייזר  נכנס  לתעלות  הצדדיות בתוך  השן ,פותח ומנקה  אותם ולכן יכול  להציל שיניים שבדרך כלל  עוקרים …"

לא נכון – הלוואי ושימוש בלייזר היה יכול למנוע עקירה של שיניים. השימוש בלייזר לשפעול נוזל השטיפה יכול להועיל אך לא יותר משיטות שפעול אחרות. ככל שמבנה השן מורכב יותר כך יורדת יעלות השפעול בכל השיטות.

התייחסות אחת שמצאתי באתר ממומחה לטיפולי שורש

"הטיפול בלייזר עושה שימוש באנרגיית אור מרוכזת מאד. היות והאור יכול לנוע בקו ישר בלבד הוא אינו יוכל להגיע לאזורי שורש מכופפים. היות וכמעט ואין שורשים ישרים לחלוטין לכל אורכם, לרוב, לא ניתן לבצע טיפול שורש על ידי שימוש בלייזר בלבד והלייזר יבוא כתוספת לטיפול השורש הקונבנציונלי. בנוסף אחת מתופעות הלוואי של שימוש בלייזר הוא התחממות משמעותית של השן שיכולה גם לגרום לנזק לרקמות העוטפות את השורש.

כיום לא קיימת עדות מחקרית חד משמעית לגבי ייתרונותיו או חסרונותיו של הלייזר בהשוואה לשיטות הטיפול הקונבנציונליות."

                 מסכים לכל מילה 

מה זה באמת "טיפול שורש טוב" ?

לסיכום

בחירת מומחה לטיפולי שורש היא בחירה במטפל עם ידע ייחודי, מיומנות וניסיון רב בביצוע טיפול שורש רגילים ומורכבים.

הבחירה בו היא גם בגלל שאצלו נמצא מכשור מתקדם הדרוש להשגת הטיפול המיטבי. הטיפול אצל מומחה ארוך יותר מכיוון והוא יסודי יותר.

טפול שורש טוב הוא :

שמירה על עקרונות בסיסיים אלו קודמת להכנסת מכשור כזה או אחר.

ישנם כלים רבים בארגז הכלים של מומחה לטיפולי שורש. הלייזר עדיין לא רכש את מקומו ולא הצליח להחליף וליתר מכשירי חיטוי ושפעול אחרים למרות שהוא נמצא בחזית של הפרסום האינטרנטי.

יתכן והמצב בעתיד ישתנה.

טיפול שורש כדאי שיעשה פעם אחת…טוב. 

ד"ר רונן דביר