טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

טיפול שורש טוב יקבע את הישרדותה של השן והשיקום כולו. טיפול שורש עושים פעם אחת….טוב

איכות טיפול שורש הראשוני תיקבע לא רק את הצלחת הטיפול בעתיד הקרוב אלא את הישרדותה של השן והשיקום בטווח הארוך. טיפול שורש היא בניית הבסיס לכל השיקום.

טיפול שורש – מדוע יש בו צורך

השן היא איבר מיוחד, הנמצא בין חוץ הגוף לפנים הגוף. העור המכסה את כל גופנו מונע כניסה של חידקים פנימה. השן יוצרת "נקודת תורפה" במעטה של העור בתוך הפה, החניכיים. החידקים תוקפים את חומר השן ואת החיבור הייחודי של השן לחניכיים ומנסים

להיכנס. אם יצליחו, הם יצרו זיהום בעצם, שמחזיקה את השן, ומשם הדרך לשאר הגוף סלולה. במרכז השן ישנה מערכת ההגנה שגם מרגישה קור וחום. כלי הדם והעצבים מגיעים מהעצם ונכנסים דרך קצה השורש, פנימה לתעלה ומשם למרכז הכותרת, ללישכה. אם בשן יש חור רדוד, ניתן להכין סתימה בלבד. במידה והחור עמוק ומגיע פנימה ללישכה, מצליחים החידקים לחדור פנימה. זהו מצב בו אין בררה ויש צורך לבצע טיפול שורש, הם מכניעים את מערכת ההגנה וגורמים ל"מוות", נמק,  של כלי הדם והעצבים. דבר זה מאפשר לה להיכנס לאורך התעלה ולהגיע לקצה השורש. שם הם מנסים לחדור לתוך הגוף. הכנעת מערכת ההגנה מתרחשת בקלות בתוך השן אך מחוצה לה, יש למערכת ההגנה כוחות חזקים יותר. הגוף מפנה עצם סביב קצה השורש ויוצר שם חזית הגנה – זוהי הדלקת. הסימן הרנטגני של דלקת, המחייבת טיפול שורש, הוא אזור עגול כהה הסמוך לקצה השורש.

כלומר, לחידקים מהרוק יש שביל כניסה לתוך הגוף שמסלול דרך אותה נקודת תורפה, כלומר דרך החור בשן, פנימה לצוך הלישכה (החלר הפנימי של הכותרת), פנימה לתוך התעלות ועד לקצה השורשים של השן. שם החידקים חודרים לעצם ומחוסלים ע"י מערכת ההגנה. ככל שעובר הזמן, הגוף מפנה  עוד ועוד עצם ונוצר נזק סביבתי לעיתים בלתי הפיך. רב הזמן הדלקת שקטה, כלומר יש פעילות אך אין סימנים חיצונים. מידי פעם יתכנו כאבים ונפיחות. לעיתים רחוקות יש "התלקחות" – כאבים חריפים ונפיחות מסכנת חיים שלעיתים מחייבת אשפוז במחלקת כירורגיה פה ולסת.

הפתרון הוא סגירת המעבר לחידקים

 

טיפול שורש – מניעה וריפוי דלקת בקצה השן

כיצד נמנע מהחידקים להיכנס?

שלב ראשון יש לנקות את כל החידקים. זוהי מהות טיפול שורש. כפי שאנו מנקים את הריצפה באופן מכאני (עם המגב) ובאופן כימי (עם אקונומיקה), כך אנו גם עושים בטיפול שורש. אנו משתמשים ב"מברשות" (פוצרים) דקים ומכניסים אותם לתעלות בתנועות הברשה. פעולת ההברשה אנו מבצעים לאחר מילוי תעלה בתמיסת שטיפה (סוג של אקונומיקה). לאחר שסיימנו את שלב ההכנה הכמו-מכאנית אנו עוברים לשלב האיטום. (בתמונה : ניתן לראות פוצר (מברשת) המוכנס לתעלה עד קצה השורש)

בשלב השני, התעלה נקייה ויש לאטום אותה עם חומר מילוי, חומר סתימת השורש. ישנם סוגי חומרי איטום רבים אבל העקרון זהה. אנו מציפים את התעלה בדבק, ומכניסים חומר מילוי קשיח (סוג של גומי) פנימה. איטום השורש אינו מספיק ויש לאטום גם את הכותרת.

השלב השלישי, בניית המבנה והכתר, בעל חשיבות כפולה. הכתר והמבנה מחזירים את השן לתפקוד (לעיסה) אבל לעניננו מהווים נדבך איטום שני – איטום הלישכה.  טיפול שורש, המבנה והכתר מהווים אזורי איטום משלימים שמטרתם לעמוד בכוחות כימים ומכאנים המנסים לפרק את האיטום ולאפשר לחידקים לחדור בשנית. חדירה חוזרת של החידקים תחייב הסרת השיקום וביצוע חידוש טיפול שורש או ביצוע אפיסטוקמי.

טיפול שורש ללא "סכר גומי"

בטיפול ראשוני, במיקרים רבים, אין זיהום בתעלות לפני הטיפול. שמירת התעלות נקיות ימנע דלקת בעתיד.

טיפול ללא בידוד יכניס זיהום (חיידקים מהרוק) שבעתיד יגרמו להתפתחות דלקת בשן. דלקת שעלולה להתפתח לאחר הדבקה סופית של הכתר או הגשר.

בחידוש טיפול שורש יש זיהום בקצה השורש. אנו מחדשים את הטיפול, מפנים את המילוי הישן, מנקים שוב את התעלות ואוטמים מחדש.

גם כאן יש צורך למנוע חדירת חידקים מהרוק לתעלות כדי לאפשר איטום התעלה במצב נקי מחידקים.

טיפול שורש בעזרת סכר גומי

טיפול שורש קצר / ארוך מאורך השורש המדוייק– במהלך טיפול השורש יש לבצע ניקוי ואיטום של התעלה לכל אורכה. לא פחות ולא יותר. טיפול באורך קצר יותר ישאיר אזור מזוהם בקצה השורש. זיהום בקצה יפתח דלקת לאחר זמן קצר או ארוך, לאחר סיום והדבקת השיקום הסופי. טיפול אורך מידי – כלומר, החדרת המכשירים מעבר לקצה השורש ומילוי מעבר לקצה, יגרמו לגירוי העצם, כאבים לאחר הטיפול ולאיטום לא תקין של קצה השורש. כדי להעריך את אורך האיטום יש למצוא את קצה השורש ולבדוק האם המילוי (האזור הלבן בצילום במרכז התעלה) מגיע 1-2 מ"מ מהקצה.

אורך טיפול שורש
סטייה מציר התעלה וניקוב

טכניקה לא נכונה במהלך טיפול השורש – כאשר יש כיפוף של השורש (רב השורשים מכופפים) ניתן, במהלך הכנת התעלה, לבצע סטייה מתוואי התעלה המקורי וליצור מדרגה או חור באמצע השורש. באופן זה לא יתאפשר ניקוי קצה השורש. קצה שורש לא נקי יגרום בעתיד להתפתחות דלקת. (עוד על מה זה טיפול שורש רע..)

סתימת שורש לקויה

סתימת שורש (מילוי השורש ואיטומו) לא תקינה – כדי לקבל איטום טוב יש למלא את כל מתאר התעלה. מילוי דליל ולא הומוגני ייצור רווחים שיאפשרו לחידקים לחדור ביתר קלות. רווחים במילוי נראים ברנטגן כאזורים אפרפרים בתוך מסת המילוי או בצידה.

זמן טיפול שורש קצר – טיפול שורש הוא טיפול יסודי. טיפול שורש טוב לוקח זמן. המטופל מרוצה מאד מטיפול שורש קצר אך אינו יודע שטיפול קצר אומר טיפול מהיר שמעגל פינות. בטיפול שורש קצר זמן הכנת תעלת השורש, זמן ניקוי התעלה, זמן שטיפת התעלה וחיטוייה קצר. לאחר הרחבת תעלת השורש ושטיפתה יש צורך למלא אותה בחומר לאיטומה. ניתן לבצע איטום יסודי ולהקדיש זמן להוספת איטום בשלבים וניתן גם לבצע איטום מהיר שהוא בעצם איטום חלקי.

זמן =איכות טיפול שורש

לסיכום

לטיפול שורש "רע" יש "יתרונות" (לרופא ולמטופל)

  • הטיפול קל יותר – אין צורך לדייק באורך השן, ניתן לדלג על שלבי טיפול ואין צורך לבצע צילומים.
  • הטיפול קצר יותר – פחות הרחבה של התעלות, פחות זמן שטיפה, איטום חלקי ומהיר של התעלות.
  • הטיפול זול יותר – זמן כיסא קצר = יותר מטופלים בשעה = ניתן לגבות פחות מכל אחד.
  • ההוצאות נמוכות – חסכון בחומרי שטיפה, הכנה ואיטום. שימוש בחומרים מיושנים.
  • הכישלון אינו מידי – כשלון טיפול שורש לקוי בוא יבוא, אך לא באופן מיידי. משמעות הכישלון הוא צורך בהחלפת הכתר המבנה וחידוש טיפול השורש לאחר שנה, שנתיים, שלוש…לאחר זמן זה לא ניתן לבוא בטענות אל הרופא (אם הוא עדיין מועסק במרפאה).
 

ומה לגבי טיפול שורש איכותי ?

הוא אורך יותר זמן, מדויק יותר, יש שימוש במכשור וחומרים מודרנים, סיכויי ההצלחה שלו גבוהים יותר וכן….הוא יקר יותר – במידה ולא לוקחים בחשבון את עלות:
טיפול השורש הלקוי הראשון + מבנה+כתר    >>>>כישלון
חידוש טיפול שורש לקוי + מבנה חדש+כתר חדש   >>>>>כשלון
עקירה +שתל/גשר
אז במחשבה שנייה… לא כדאי לשלם יותר ולקבל טיפול שורש אייכותי שישמש אותך כל החיים?

טיפול שורש עקב עששת עמוקה
טיפול שורש טוב