טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

עזור לרופא שיניים שלך לאתר את מוקד הכאב הדנטלי.

התלונה העיקרית

משהו מפריע לך, כואב לך ולכן הגעת לבדיקה. אבל עכשיו כשאתם על הכיסא, הכאב ממאן להופיע.

לעיתים גם ללא תלונה ברורה ביום הבדיקה, קל לאתר את מוקד הבעיה שהציקה בימים והלילות האחרונים. אבל לא תמיד המצב כך.

ישנם מקרים בהם הכאב אינו אופייני, מופיע בזמנים אקראיים ומקרין מנקודה אחת (משן אחת) לאזור ולשיניים סמוכות. 

ככל שנאסוף מודיעין רב יותר על מאפייני הכאב, כך יקל על רופא השיניים לאתר את המוקד הנסתר.

"יומן כאב" הוא ליסודיים שבינינו. גם אם לא הקפדתם לרשום, תוכלו לשים לב ולציין בזכרונכם את המאפיינים עליהם אפרט ובכך תוכלו להקל את מלאכת האיתור.

לאילו פרטים חשוב לשים לב?

מתי מופיע הכאב ?

חשוב להבדיל בין כאב המופיע לאחר גירוי (פעולה כלשהי), כאב שנמצא כל הזמן ברקע, וכאב המופיע פתאום כך, בהפתעה.

כאב המעיר מהשינה נחשב כאב "ספונטני". כאב המפריע ללעיסה ואינו מופיע בהזדמנויות אחרות ממקד אותנו לאזור השיניים. בעוד שכאב שנמצא ברקע כל הזמן ומידי פעם מופיעים בו התלקחויות רגעיות ספונטניות, הינו כאב שקשה יותר לאתר את מיקומו.

האם ניתן לשחזר את הכאב ע"י פעולה כלשהי

כדי לאמת את מיקום מוקד הכאב אנו ננסה לשחזר ולייצרו, במרפאה, באופן יזום. אם נצליח, נוכל לוודא שאנו מטפלים בשן הנכונה ולא מתבלבלים עקב הקרנה מאזור או שן סמוכים.

שן שרגישה בלעיסה, אמורה להרגיש רגישות יתר בניקוש או לעיסה של מקל. שן הרגישה לקור, תגיב ביתר בזרם אויר או מים קרים עליה. אם נבדוק שן שן תוך כדי הפרדת שן אחת מהשנייה, נוכל לאתר את השן הנכונה.

האם ניתן להפסיק את הכאב ע"י פעולה כלשהי

באופן דומה, נוכל לנסות לבדוק האם יש משהו שמוריד או לחלוטין מפסיק את הכאב.

שתייה של מים קרים יכולה לגרום לכאב אבל במקרים מסוימים יכולה להפסיקו.

במקרים מסוימים, השחזה קטנה בסתימה חדשה, יכולה להוריד נקודת עומס יתר נקודתי, ולהוביל לשיפור ניכר בתלונת המתרפא. במקרים מיוחדים, בהם אנו מתלבטים האם מדובר בהקרנת כאב מלסת אחת לשנייה, נבצע הרדמה מקומית. אם נצליח לבטל את הכאב לאחר האלחוש, נדע באיזה אזור מצומצם נמצאת השן ובוודאות באיזו לסת.

האם ניתן למקם את הכאב ?

ישנם מקרים בהם קל למקם את השן הכואבת בעוד שבמקרים אחרים הכאב יהיה בעל אופי "מקרין". הקרנת כאב באותו הצד משן אחת לסמוכה או לאזורים קרובים, יכולה לבלבל מאד. ישנה גם הקרנה לאזור הלסת מאזורים ואברים סמוכים (בלוטות הרוק, האוזן ומפרק הלסת) וגם מאזורים מרוחקים (כאבי ראש-צוואר או כאב ממקור לבבי). 

מתי התחיל לראשונה הכאב?

האם ניתן לאתר נקודת התחלה ברורה או שהייתה החמרה איטית כל יום עד למעבר סף הכאב. נקודת ההתחלה יכולה לעזור מאד באיתור מוקד הכאב במיוחד אם ניתן לאתר אירוע מסוים שלאחריו התחיל הכאב. 

למשל, החלפת שחזור (סתימה) והופעת כאבים מיד אחרי הטיפול. כאבים אלו עברו שינויים אבל אף פעם לא הפסיקו. לעיסה על חרצן הובילה לכאב חד שהפסיק מיד. לאחר מכן היו כאבים לקור שהתגברו לאט לאט.

בשני המקרים ניתן לדעת כי מוקד הבעיה בשן המטופלת גם אם המטופל חש בשן סמוכה כמוקד הבעיה.

האם הכאב מופיע במהלך היום באופן שווה

חשוב מאד לאפיין את הכאב גם מבחינת הזמן. האם מדובר בכאב המופיע עם שינויי תנוחת הגוף, במהלך פעילות ספורטיבית או כזה המופיע בבוקר מיד לאחר הקימה. או שהכאב מגיע באופן פתאומי ובאופן קצר 3 פעמים במהלך היום. או אולי הוא נמצא כל הזמן ללא שינוי במהלך היום.

האם הכאב נרגע כתגובה לתרופות או פעולה

תגובה למשכחי כאבים יכולה לתת לנו מושג לגבי חומרת הבעיה והאם מדובר בבעיה כרונית או חריפה. החמרה במצב יהיה, ברב המקרים, שקול להאצה בלקיחת משכחי כאב. בנוסף, חוסר תגובה לאנטיביוטיקה יכול לרמז שלא מדובר בזיהום או שהזיהום נמצא באזור שאינו נגיש.

למשל, דלקת פנימית בתוך השן נובעת מתגובה חריפה לזיהום הנמצא בתוך חומר השן העמוק (הדנטין). אזור זה אינו נגיש לכיסוי אנטיביוטי ולכן הכיסוי לא יהיה אפקטיבי ולא ייתן מזור למתרפא.

כאב הנעלם לאחר ביצוע שטיפת פה מחטאת, יכול לרמז על מקור כאב מן החניכיים ולא מאזור קצה השורש שאינו חשוף לחומר השטיפה

מה עצמת הכאב מ 1-10 והאם העצמה משתנה במהלך היום או השבוע

סקלת עוצמת הכאב עוזרת לנו לבצע השוואה בין אירועי כאב שונים במהלך היממה, השבוע והחודשים שקדמו לביקור במרפאה.

אנו בוחנים את השינוי באופי ועוצמת הכאב מנקודת ההתחלה עד לביקור כדי להבין האם מתרחשת השתנות או המצב סטטי.

עוצמה גבוהה מיד עם ההתעוררות המשתחררת במהלך היום מצביעה אולי על הידוק שיניים במהלך הלילה.

אופי הכאב. כיצד הכאב מורגש?

אופי הכאב, משמעותו, האם מדובר בכאב קצר או ארוך, כאב המגיע במספר פולסים או בפולס אחד הדומה לזרם חשמלי. כמו כן, האם הכאב משנה את עוצמתו במהלך ההתקף או שהוא מונוטוני.

האם הכאב מזכיר ארוע דומה בעבר?

בעיות כרוניות לעיתים מופיעות מספר פעמים במהלך החיים. השוואת אירוע אחד מן העבר לזה שחזר, מקל על זיהוי הבעיה. כאב דומה, עם מאפיינים ועוצמה דומים שהופיע בעבר, כאשר אז ניתן היה לעמוד על מקורו בקלות יתרה, יקל על זיהוי מקור כאב עכשווי, שהחמיר ועכשיו אינו ממוקם בקלות.

באם הכאב מלווה בדבר מה נוסף?

לעיתים ניתן לשים לב לדבר מה נוסף המתרחש סמוך לארוע הכאב. למשל, נפיחות קלה נעלמת והכאב גם הוא נעלם. או, הפרשת רוק מוגבר מייד לאחר הכאב. לעיתים בכאב מופיע עם כאבי ראש, אדמומיות בפנים או נזלת.

אין כמו מודיעין טוב

במידה והרשימה ארוכה מידי, תוכלו לזכור עקרון אחד חשוב…

כאשר הכאב מופיע, רישמו ביומן בנייד עליו "סיפור קצר". רשמו מיד כדי שלא תשכחו. רשמו מה התרחש לפני, כיצד הוא מורגש וגם מספר פרטים על הזמן מיד אחרי החלשותו.

לפני הגעתכם לרופא השיניים, עברו על הרשימות וסכמו את הארועים בקצרה עבור הקורא, הרופא.

במידה ורופא השיניים ביצע פעולה כלשהי במרפאה, רשמו מה בוצע ומה הייתה התגובה.