טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

חידוש טיפול שורש ואפיסקטומי. סיכוי הצלחה מעל 95%

חידוש טיפול שורש ואפיסקטומי. הראשון משמעו טיפול שורש חוזר הכולל לעיתים סילוק המבנה והכתר, ניקוי התעלות מחומר המילוי הישן ואיטומן מחדש. השני משמעו עקיפת השיקום (הכתר) וגישה ישירה לקצה השורש, ניקויו ואיטומו בראייה ישירה עם מקרוסקופ דנטלי. שניהם מהווים פתרון לדלקת בקצה שורש השן.

חידוש טיפול שורש ואפיסקטומי

טיפול שורש ואפיסקטומי, תוכנית טיפול הכוללת את שני הטיפולים ? נשמע קצת מוגזם, לא…?

מוגזם אולי למצבים רגילים. תמיד נבחר את הטיפול המתאים ביותר לבעיה הקלינית. כאשר קיימות שתי חלופות טיפול שוות, חידוש טיפול שורש ואפיסקטומי, נבחר תמיד באופציה הלא כירורגית. כלומר בחידוש טיפול שורש. אבל ישנם מצבים מורכבים בהם ישנו קושי צפוי בכל אחת מהחלופות. זהו מצב בו צפוי קושי בחידוש טיפול השורש, למשל: מכשיר שבור בקצה התעלה. לא תמיד ניתן להוציא את המכשיר במהלך טיפול השורש החוזר. בסיום הטיפול, ישאר לנו אזור שלא ניתן להגיע אליו מכאנית ולנקות ולכן הדלקת (התגובה לזיהום סביב המכשיר השבור) תמשיך. ישנם מצבים בהם יש קושי צפוי בביצוע אפיסטוקמי , טיפול שורש כירורגי. אם מדובר בשורש שקרוב לסינוס או לעצב, ישנו סיכון לסיבוך ע"י פריצה לסינוס או חיתוך העצב ולכן נמנע מהחלופה הכירורגית.

ישנם מצבים שבאותה השן ישנם את שני הקשיים. שן טוחנת עליונה היא דוגמא טובה. לשן יש 3 שורשים. שורש אחד יכול להיות סמוך לסינוס ובשני (בו יש נגישות לטיפול כירורגי) יש מכשיר שבור. בבעיה מורכבת מסוג זה ניתן לבצע את שני הטיפולים, כלומר: חידוש טיפול שורש, שיביא לריפוי של הדלקת בשורש הקרוב לסינוס ואפיסטוקמי בשורש בו יש מכשיר שבור. כל טיפול בנפרד אינו יעיל לפתרון כולל לדלקת בשן. אבל חידוש טיפול שורש ואפיסקטומי יחדיו נותנים פתרון עם סיכויי הצלחה מעולים.

טיפול שורש ואפיסקטומי

ומה לגבי מצב בו אין טיפול שורש קודם בשן אבל יש היצרות של התעלה, אובליטרציה – pulp canal obliteration. היצרות זו היא תגובה  המתרחשת בשן שעברה חבלה, השחזה לכתר ובמצבים נוספים. לא ברור בתחילת הטיפול האם ניתן לאתר את התעלה. יש דלקת בקצה השורש ולכן חייבים לטפל בשן. אבל כיצד? מה יקרה במידה וננסה לאתר את התעלה ולא נצליח?

זהו מצב בו אני מסביר למטופל/ת כי אני מבצע קידוח עמוק בשן כדי לאתר את פתח התעלה. ככול שאני מעמיק כך עולה הסיכון לביצוע חור, ניקוב, בדופן השורש, מצב שעלול להסתיים בעקירת השן. ולכן בשלב מסויים ניתן לעצור ולאטום את אזור הקידוח. השלמת הטיפול תבוצע ע"י אפיסטוקמי, גישה ישירה לקצה השורש. באופן זה טיפלנו בחצי השורש הקורה לכותרת בטיפול הראשון ובחצי השני (הקרוב לקצה השורש) בטיפול השני. התוצאה היא טיפול לכל אורך השורש.

תשאלו, מדוע לא מראש להציע רק אפיסקטומי?

התשובה היא; שאנחנו תמיד נעדיף טיפול בכל אורך התעלה. כמו כן, מעטים המקרים בהם לא ניתן לאתר את התעלה. ולכן יש סבירות גבוהה שהטיפול הראשון לבדו יפתור את הבעייה. ישנו גם קושי לאתר את פתח התעלה  (אם אין בה חומר מילוי) במהלך אפיסקטומי ולכן יש להסביר לפני תחילת הטיפול כי במידה ולא נאתר תעלה, לא כדאי לבצע עקירה. יחדיו, חידוש טיפול שורש ואפיסקטומי יפתרו את הבעיה.

אם לחידוש טיפול שורש ואפיסקטומי סיכויי הצלחה של 80% כטיפולים נפרדים. יחדיו יש להם סיכוי הצלחה של 96%. זה נכון סטטיסטית וזה גם נכון קלינית. הקושי הוא בדר"כ כלכלי.

להצגת מקרה קליני בו טופלה שן עם היצרות תעלה לחץ על הקישור : טיפול שורש בשן עם הסתיידות

 

דוגמא קלינית

שתי שיניים טוחנות עם דלקות בקצה השורש הופנו אליי לביצוע חידוש טיפול שורש. בצילום האבחנתי (לפני תחילת הטיפול) ניתן להבחין  שהמבנים אינם תקינים. כמו כן, טיפולי השורש לקויים. זאת אפשר לראות אם משווים את המצב לפני הטיפול (צילום שמאלי ביותר) ואת הצילום לידו. לאחר ביצוע חידוש טיפול שורש, מילוי התעלות ברור יותר ואורך המילוי תקין (לכל אורך השורש)

לאחר הטיפול, הוכנו מבנים קבועים וכתרים זמניים לתקופת המעקב. לאחר 6 חודשים, ניתן לראות כי אין דלקת בשן השמאלית אך בשן הטוחנת השנייה (הימנית) יש עדיין אזור דלקתי בקצה השורשים (אזור כהה עגול בעצם מתחת לקצה השורשים – בייחוד בשורש הימני). הוחלט לבצע אפיסקטומי, טיפול שורש כירורגי,  בשן זו

במהלך האפיסקטומי אנו מנקים את רקמת הדלקת מקצה השורש (לכן ניתן לראות יותר בברור את האזורים הכהים – אזורי הדלקת) ומבצעים ניקוי ואיטום חדשים (מלבנים בהירים בקצה השורשים) של קצות השורשים. לאחר 3 חודשים ניתן לראות בצילום הביקורת ריפוי מלא (צילום ימני ביותר)

חידוש טיפול שורש ואפיסקטומי, כלי טיפולי חזק מאד המסוגל להתגבר על מצבי דלקת מסובכים.

בשלב זה ניתן לתת לרופא המשקם אור ירוק להמשיך ולהכין את הכתרים הקבועים

להצגת מקרה מעניין נוסף

ריפוי מלא
סיום אפיסקטומי
ביקורת לאחר 6 חודשים
צילום אבחנתי