טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

חידוש טיפול שורש נכשל, מה עכשיו?

הצגת המקרה

חידוש טיפול שורש מהווה אופציה טיפולית סטנדרטית במקרה של דלקת סב-חודית. סיכויי ההצלחה של הטיפול, במחקרים, עומד על כ 80%. בחינה לעומק של כל מקרה לגופו והבנה של גורמי הכישלון, יאפשרו בחירת מקרה נכונה יותר ולבסוף סיכויי הצלחה טובים יותר. חידוש טיפול שורש נכשל מסיבות שאותן,בדר"כ, ניתן היה לצפות. אני מציג כאן מקרה הדומה למקרה שהצגתי בעבר,אך כאן אופן הטיפול הלך בדרך אחרת. נבחן את מהלך קבלת ההחלטות והתוצאות המקוות.

מדובר בבחור צעיר שסיים את שרותו הצבאי והגיע עם התלקחות בשן 36#. מה דעתך על טיב טיפול השורש?

סתימת השורש נראית קצרה בשני השורשים, דחוסה באופן לקוי. יש סימנים קלינים לעששת משנית, מצב המחייב ביצוע מבנה חדש. הסרת המבנה, חושפת את הדנטטוס ולכן במצבים אלו אני ממליץ לחדש את טיפול השורש כחלופת טיפול ראשונה. הסרת היתד, במקרה הנ"ל תאפשר טיפול בתעלות לכל אורכן. כך לפחות קיוויתי. המקרה המוצג כאן הוא עדות לכך שאיכות טיפול השורש הראשוני תקבע את עתיד השן. 

צילום אבחנתי

חידוש טיפול שורש נכשל. מה הסיבה?

 

שינוי תוואי התעלה המקורי במהלך הטיפול הראשוני הוא הגורם הראשי לכישלון חידוש טיפול השורש. יצירת סטייה מתוואי התעלה ובשל כך מדרגה בלתי עבירה, מתרחשת בדר"כ באזור תחילת כיפוף השורש. העמקת המדרגה עקב הפעלת כוח לא מבוקר, תוביל להתחפרות בלתי הפיכה. וכך קרה גם במקרה זה. לא היה ניתן לעבור את אורך העבודה המקורי והקצר שנקבע בטיפול השורש הראשוני הלקוי.

לאחר מעקב של מספר חודשים התברר כי אין ריפוי. האם לעקור?

זו בהחלט ההחלטה הקלה. אך האם זו ההחלטה הנכונה?

 

חלופות הטיפול

  • מעקב – במקרים בהם יש דלקת "פעילה", גם אם מדובר במצב שקט, אני ממליץ לבצע טיפול ולא מעקב.
  • עקירה – אני רואה לנכון לעקור שן רק במצבים קיצוניים, בעיקר כאשר השן שבורה / סדוקה. 
  • חידוש טיפול שורש – חידוש טיפול שורש נכשל, ונעשה ע"י מומחה. סיכויי חידוש טיפול של מומחה לטיפולי שורש נמוכים מאד.
  • אפיסקטומי, חידוש טיפול שורש כירורגי – שימור השן מחייב ביצוע אפיסקטומי. הניתוח מאפשר להגיע לקצה השורשים, שלא היה ניתן לנקותם בטיפולים בקודמים, באופן ישיר וללא מגבלות.

במהלך האפיסקטומי בוצע קיצור של שורשי השיניים. קיצור זה, מבטל וריאציות אנטומיות אפיקליות ומאפשר גישה ישירה ונוחה במהלך ניקוי הרטרוגרדי. קיצור השורשים מעלה את יחס כותרת/שורש אך אינו משפיע על שרידות שן רב שורשית אם נעשה באופן מדוד. חוסר ניקוי מיטבי, כן משפיע…

סיום אפיסקטומי
צילום ביקורת לאחר 6 חודשים

חידוש טיפול שורש נכשל…האפיסקטומי הצליח.

האם עקירה היתה מביאה לתוצאה טובה יותר? זולה יותר? מהירה יותר?

שן ללא כתר ועם מבנה הדורש הוצאה, מוביל להחלטת טיפול של חידוש טיפול שורש. בדיעבד, החלטת הטיפול היתה צריכה להיות אפיסקטומי. לא היה ניתן להגיע לאפקסים בדרך אחרת. למרות זאת, יש לבחון את דרך הטיפול הנכונה לא באופן מסורתי (כלומר, תמיד חידוש טיפול שורש כאופציה ראשית) אלא ע"י בחינת כל הקשיים הצפויים בכל חלופת טיפול ולבסוף להחליט מהי הדרך הנכונה ביותר להגיע למצב של בריאות.