טלפון במרפאה:

0778036247

חיפוש
Close this search box.

טיפול שורש ואפיסקטומי בשן #25 עם דלקת סב-חודית.

טיפול שורש בשן עם הסתיידות

טיפול שורש בשן עם הסתיידות, אובליטרציה, היא תמיד החלטה בעייתית. ישנם מצבים בהם התעלה מאותרת בקלות, וישנם מקרים שהיו נראים אפשריים, בהם התעקשתי מאד למצוא את התעלה, אבל לשווא. עולה השאלה, האם לבצע טיפול שורש פרבנטיבי, בשן שעוברת תהליך הסתיידות, לפני איטום התעלה ואובליטרציה מלאה. לדעתי, לנגישות השן לאפיסקטומי השפעה משמעותית על ההחלטה.

אובליטרציה מתרחשת כתגובה לגירוי. לעתים מדובר בגירוי טרמלי במהלך קידוח בשן והתחממות הדנטין, לעיתים מדובר בשחזור עמוק ודולף, לעתים מדובר בסדק בכותרת או בתגובה למכה על השן. חשוב להבין שהתהליך הינו איטי ובמהלכן שומרת השן על ויטליות. ישנם מקרים בהם אנחנו מאתרים את התחלת תהליך ההסתיידות ואז אנו בדילמה. אנסה לתאר את הדילמה…

צילום אבחתי של שן #25

תהליך האובליטרציה הוא סוג של תהליך ניווני. התהליך יכול לקחת שנים רבות וסופו אינו קבוע, כלומר, לא תמיד הוא מסתיים באובליטרציה מלאה ו/או בנמק מוך וכניסת חיידקים ומשם לדלקת סב-חודית. אם נחכה, יתכן ולא נצטרך להתערב. לעומת זאת, אם נחכה ויהיה צורך להתערב (שתי השיניים, #25 ו 47# עם אבסס סב-חודי המחייב טיפול), יתכן ונתקל במצב בו לא נוכל לאתר את התעלות, מצב שעלול להסתיים בצורך בעקירת השן. יש לזכור, ששן עם "הקטנה ניוונית" של אזור הלשכה (stressed pulp), ניתן לאמר, היא שן ב"סיכון" יתר במידה ויווצר גירוי נוסף, כמו צורך בהשחזתה לכתר.

אם נבצע טיפול שורש בשן עם הסתיידות במצב התחלתי,  ישנו סיכוי טוב שנשלים אותו אך ככל שנחכה, כך עולה הסיכון לסיבוך במהלך הטיפול. אם יתרחש סיבוך, ישאל אותנו המתרפא והרופא המפנה : "למה בכלל ביצעת טיפול בשן, הכל היה בסדר…".

שן 47# עם אבסס ואובליטרציה מלאה
צילום סיטי לאחר הפסקת הקידוח בעומק השן

במקרה הנ"ל, שן #25, המתרפאה עם נפיחות כואבת למגע. קצה השורש סמוך לסינוס המקסילרי. הוחלט לנסות ולבצע טיפול שורש בשן עם הסתיידות בינונית. הערכתי שאוכל לאתר את התעלה אך במהלך הקידוח העמוק תחת מיקרוסקופ, אבד כל זכר ורמז למיקום התעלה. החלטתי לבצע איטום זמני ולבצע סיטי לצורך בחינת האפשרות לבצע אפיסקטומי. טיפול שורש כירורגי, אפיסקטומי, במקרה הנ"ל יאפשר להשלים את הטיפול בכל תעלת השורש. מדובר בהוצאה כספית נוספת, אך בצידה סיכויי הצלחה מעולים לפתור את הבעיה באופן סופי. החלופה העומדת מול המשך ניסיון שימור השן, היא עקירתה.

כפי שניתן לראות בצילום הביקורת,  קיים שחזור כותרתי ומתחתיו איטום שורש השן עד מחציתו (תוצאת טיפול השורש) ואיטום רטרוגרדי של קצה השורש (תוצאת האפיסקטומי). השגת התוצאה הסופית התקינה התאפשרה לאחר מיצוי היכולות המלאות במרפאתו של מומחה לטיפולי שורש. קידוח עמוק תחת מיקרוסקופ, אפשר איטום התעלה עד מחציתה. ללא המכשור, היה נשאר אזור זה ריק. ביצוע האפיסקטומי, למרות הסמיכות לסינוס (טיפול קרוב לסינוס, מסובך יותר מפני שיש להימנע מחדירה לסינוס והעברת חומרים אליו במהלך הפרוצדורה), אפשר השלמת ניקוי השורש לכל אורכו.

צילום ביקורת - ריפוי מלא

אם בעבר היה רופא השיניים מוגבל בטיפול בשן שעברה הסתיידות, יכול היום האנדודונט המומחה לבצע קידוח תחת מקרוסקופ ולאתר את המשך התעלה שנאטמה ביתר קלות. מקרים בהם לא ניתן לאתר את התעלה, יש לשקול ביצוע אפיסקטומי לסגמנט האפיקלי.